Víťazi jednotlivých sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka 2023 boli vybraní na základe reprezentatívneho prieskumu. Pri hodnotení boli brané do úvahy dve kľúčové skupiny faktorov - faktory pozície na trhu a faktory dôvery zákazníkov. Celkový index aj dané faktory vo výsledku zohľadňujú celkovú situáciu na trhu a pozíciu obchodníka v rámci konkurenčného prostredia.
„Za jedenásť rokov, počas ktorých udeľujeme ocenenie Mastercard Obchodník roka, sa slovenský maloobchodný trh výrazne zmenil. Vstúpili naň noví hráči, čo prinieslo posilnenie konkurencie, a slovenskí obchodníci tiež prišli s množstvom inovatívnych prístupov. Dve veci sa však nemenia – zákazníci hľadajú príjemné zážitky a pre obchodníkov je rozhodujúca ich spokojnosť pri nakupovaní. Práve zákaznícka spokojnosť taktiež rozhoduje o úspechu v ocenení Mastercard Obchodník roka. Veľmi nás teší, že v kategórii Cena verejnosti každý rok hlasujú desaťtisíce zákazníkov. Vážime si aj to, akú prestíž si za jedenásť rokov naše ocenenie získalo v očiach obchodníkov. Pre nich je úspech v súťaži jednoznačnou odmenou za dlhoročné úsilie a dôkaz, že nakupujúci ich snahy vnímajú,“ hovorí Jana Lvová, generálna riaditeľka Mastercard pre Českú republiku a Slovensko.
Absolútnym víťazom vplyvného ocenenia sa stáva ten obchodník, ktorý v reprezentatívnom prieskume dosiahne najvyššie celkové skóre vo všetkých kategóriách. V tomto ročníku sa takýto úspech podaril populárnej lekárni Dr. Max. Spoločnosť dlhodobo posilňuje vo všetkých parametroch celkové skóre, o čom svedčí získaná cena.
Dr. Max zvyšuje aj zapamätateľnosť a posilňuje a lojalitu zákazníkov, pričom v týchto dvoch parametroch je celkovo najlepšie hodnoteným obchodníkom nielen vo svojej kategórii, ale aj v porovnaní obchodníkov vo všetkých kategóriách na celom trhu. Druhé miesto v kategórii Absolútny víťaz obsadila dm drogerie markt a tretie miesto si získalo kníhkupectvo Martinus.
Spoločnosť Dr. Max však získala úspech i v kategórii Lekáreň roka, v ktorej sa tiež umiestnila na víťaznom prvom mieste. Dr. Max je teda vo svojej kategórii najúspešnejším vo všetkých parametroch – spontánne ho uviedlo 82 % respondentov nakupujúcich tento sortiment, je nákupným miestom tohto sortimentu pre 76 % zákazníkov a je tiež na prvom mieste z hľadiska súhrnného indexu dôvery nakupujúcich. Na druhom mieste sa umiestnili lekárne Benu a na treťom Pilulka.sk.
Víťazmi sortimentných kategórií vybraných na základe spotrebiteľského prieskumu sa stali ALBI, Alza.sk, Bistro, Bonprix, Deichmann, dm drogerie, Dr. Max, IKEA, Martinus, NAY, OBI, Slovnaft, Sportisimo a Super Zoo.