"Desiatky rokov zanedbávania tohto problému sa skončili. Deti v špeciálnych výchovných zariadeniach potrebujú účinnú pomoc v dôstojnom prostredí, v ktorom sa dodržiavajú ich základné práva. A zamestnanci si zaslúžia slušné podmienky na mimoriadne náročnú prácu," zdôraznil Drucker.
Popri stabilizácii situácie v RC rezort školstva pripravuje komplexnú reformu špeciálnych výchovných zariadení. Cieľom je predložiť návrh komplexných zmien do septembra 2024. Súčasný systém zaraďovania detí do reedukačných centier, založený na geografickom kritériu, sa ukazuje ako neefektívny. Navrhovaným riešením je kategorizovať deti podľa ich správania a diagnóz.
Zmena pravidiel by zároveň umožnila vzdelávanie aj pre deti so špeciálnymi potrebami. Liečebno-výchovné sanatóriá by mohli prevziať časť detí s psychiatrickými diagnózami. Pre deti s vážnymi diagnózami by bolo podľa rezortu potrebné vytvoriť nové špecializované zariadenia, v spolupráci s rezortom zdravotníctva.
Ministerstvo školstva tiež pripravuje novú verziu školského zákona a súvisiacich právnych predpisov do septembra tohto roka. Hlavnými cieľmi sú integrovanie špeciálnych vzdelávacích zariadení do spoločnosti, rýchlejšie zaradenie detí so špeciálnymi potrebami do bežného života a lepšie zapojenie rodín do reedukačného procesu.