Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
05.05.2024 10:16 | Správy | Zahraničné správy

Už je to 30 rokov odkedy vzniklo toto veľkolepé dielo: Podmorský tunel má päťdesiat kilometrov

Patrí k veľkolepým stavebným projektom. Dá sa prirovnať k architektonickým dielam, ako je napríklad visutý most cez 1,6 kilometra široký prieplav Golden Gate spájajúci Sanfranciský záliv a Tichý oceán či opera v Sydney zapísaná medzi lokality svetového dedičstva UNESCO.

Podmorský tunel medzi anglickým Folkestone a francúzskym Calais je dlhý 50,450 kilometra. Tvoria ho dva tunely pre nákladnú a osobnú železničnú dopravu, medzi ktorými sa nachádza obslužný a únikový tunel. Tunel prebieha v hĺbke 40 metrov pod dnom mora.

Prvé vlaky s cestujúcimi prešli tunelom 14. novembra 1994. Kyvadlovú dopravu v tuneli zaisťujú vlaky, ktoré prepravujú cestujúcich, osobné a nákladné automobily medzi terminálmi v oboch mestách. Vysokorýchlostné vlaky Eurostar spájajú Londýn s Parížom a Bruselom. Cesta aj s nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a 15 minút, z Londýna do Bruselu hodinu a 51 minút. Prejazd tunelom trvá približne 35 minút. Náklady na stavbu Eurotunela dosiahli deväť miliárd libier.

Najdlhším a najhlbším dopravným tunelom na svete je švajčiarsky Gotthardský pätný tunel, vedúci popod Gotthardský masív, s dĺžkou 57,1 kilometra. Druhý v poradí je tunel Seikan (53,85 km), ktorý spája japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó. Tretím je práve tunel vedúci popod Lamanšský prieliv. Vlastní a riadi ho nadnárodná spoločnosť Getlink, ktorá v minulosti používala názov Eurotunnel.

Od roku 1997 stratili akcie tejto spoločnosti 90 percent hodnoty. Začiatkom apríla 2004 došlo totiž vo firme doslova k zemetraseniu. Časť akcionárov sa vzbúrila proti vtedajšiemu vedeniu a vymenila ho. Spoločnosť vlastní licenciu na prevádzku tunela až do roku 2086.

 

späť
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


V Bratislave by sa malo podľa miestnych zlepšiť azda všetko.
Vodiči, pozor! V hlavnom meste spôsobil protest ODSTAVENIE premávky: TOMUTO úseku sa radšej vyhnite
Daniel Kojnok v relácii Diskusný klub so Šimonom Žďárským.
Lobista Kojnok: Fico vidí, že Slovensko je v sra*kách, preto chce reformu regiónov!
Medveď sa mal pohybovať v blízkosti bývalej zjazdovky.
Váš Tip
Medveď opäť v blízkosti ľudských obydlí?! No v meste, kde by ste ho nečakali ani v sne
Poľadovica v Bratislave.
Výstrahy pre dva kraje, vodiči by mali byť extra opatrní: TU hrozí poľadovica!
Ilustračné foto
Mimoriadna situácia na D1: V noci uzavrú dva dôležité úseky!
Že mu nebolo hanby spraviť niečo také (ilustračné foto)
Policajt obvinený z prijatia úplatku: Zvrat v prípade!
Bývalé sídlo Ústavu pamäti národa na Námestí SNP v Bratislave
Nežná revolúcia je kľúčovou udalosťou 20. storočia: Ústav pamäti národa vystríha pred súčasnou hrozbou!
Talky so Šlacim: psychologička Dominika Neprašová
Perfekcionizmus vám môže prerásť cez hlavu: Ak sa nechcete zblázniť, POZOR na toto!
 Pripomíname si už 31. výročie Nežnej revolúcie.
Mimoparlamentné strany si pripomínajú Nežnú revolúciu! Veľká kritika vlády: Tieto kroky ohrozujú demokraciu
Pápež František.
Pápež František sa obáva najhoršieho: Dochádza v Gaze ku genocíde?
Ilustračná fotografia.
Slovensko oplakáva stratu významnej osobnosti: Zomrel oceňovaný vedec!
Bratislavský hrad
Hlavné mesto si pripomína výročie Nežnej revolúcie: Aha, čo sa stane s Bratislavským hradom!