Zdá sa, že umelá inteligencia ovládla umenie klamstva, píše portál ScienceAlert. “Vývojári nateraz nevedia, čo spôsobuje takéto neželané správanie umelej inteligencie,” uviedol matematik a vedec Peter Park z americkej univerzity MIT. Dodáva, že umelá inteligencia klame, pretože jej to pomáha dosiahnuť jej ciele.
Oblasť, v ktorej sa to prejavuje najviac, sú počítačové hry. V tejto súvislosti sa často spomína systém CICERO od spoločnosti Meta. CICERO je ukážkovým klamárom, najmä pri hraní hry Diplomacia, v ktorej sa hráči snažia ovládnuť svet cez vyjednávanie. Hoci zámerom spoločnosti Meta bolo, aby bol robot úprimný a nápomocný, stal sa presný opak. Ba čo viac, nakoniec sa umiestnil v 10 % najlepších hráčov. A nie je v tom sám. To isté platí pre systém Pluribus, ktorý dokáže pri hraní pokeru fantasticky blafovať.
Schopnosť klamať predstavuje pri umelej inteligencii problém, na ktorý zatiaľ nemáme riešenie. Hoci niektoré štáty a štátne zoskupenia už ohlasujú prípravu relevantnej legislatívy, až čas ukáže, či pôjde o efektívny nástroj regulácie tohto segmentu. Niektorí odborníci dokonca navrhujú úplný zákaz umelej inteligencie v záujme ochrany spoločnosti.