Kysucko-oravská lesná železnica patrila k najvýznamnejším lesným úzkokoľajným tratiam na území Slovenska. Smutnou a neoddeliteľnou súčasťou jej histórie boli nehody s tragickým koncom. "Posledná väčšia zdokumentovaná nehoda sa odohrala 14. mája 1970. Pri havárii vlaku v úvraťovom systéme medzi stanicami Chmúra a Sedlo Beskyd sa zranili tri osoby a zomrel 59-ročný Vavrín Grofčík," priblížila tragický historický okamih Jančulová.
Vlak prešiel cez trať aj napriek otvoreným závorám.
Na mieste nehody dnes stojí pamätný kríž. "Na kríži sa v minulosti nachádzal aj pamätný štítok, ktorý bol časom odcudzený. Vďaka dobrovoľníkom Historickej lesnej úvraťovej železnice bude počas utorkovej spomienky na toto pietne miesto pripevnený nový štítok z 3D tlače," uviedla Jančulová. Doplnila, že spomienková udalosť sa začína o 17.00 h, pričom o polhodinu skôr vyrazí zo stanice Skanzen do časti prvej úvrate špeciálne vypravená drezina.