Portrét vysoký dva a pol metra bol pre kráľovskú rodinu a verejnosť odhalený na slávnostnej ceremónii v Buckinghamskom paláci. Autor obrazu Jonathan Yeo vyhlásil, že chcel, aby to nebol tradičný kráľovský portrét, ale, naopak, aby bol modernejší a dynamickejší.
Preto sú na ňom vyobrazené niektoré tradičné motívy, ako napríklad vojenský odev a meč, ale s nádychom moderny v podobe výraznej červenej farby a motýľa.
Jedným z najpútavejších detailov je motýľ nad ramenom monarchu. Yeo hovorí, že jeho zakomponovanie do maľby bol vlastne kráľov nápad, ktorý vznikol počas toho, ako spolu o portréte diskutovali. „Spýtal som sa - keď sa na to budú o 200 rokov pozerať školáci a budú si prezerať, ktorý z panovníkov je ktorý, aké poznávacie znamienko im môžete dať? On povedal - a čo motýľ, ktorý mi pristane na ramene?“
Umelec následne dodal, že keďže v dejinách umenia motýľ symbolizuje metamorfózu a znovuzrodenie, zdalo sa mu to dokonalé vzhľadom na to, že počas tvorby maľby sa Karolov titul zmenil z princa na kráľa. Motýľ je tiež odkazom na kráľov dlhodobý záujem o životné prostredie.
Ohrozená monarchia?
Profesorka Geraldine Johnson, vedúca Katedry dejín umenia na Oxfordskej univerzite, však v rozhovore pre MailOnline naznačila, že zaradenie hmyzu do portrétu môže byť poukázaním na ohrozenie budúcnosti monarchie.
Zároveň sa vyjadrila aj k farebnému vyhotoveniu maľby: „Červená farba je pútavá a nedá sa len tak ľahko ignorovať. Je to farba, ktorú si v každodennom živote spájame s varovaním alebo so zákazom. Historicky sa však spája aj s mocou. Napríklad kráľovná Viktória bola často zobrazovaná na oficiálnych portrétoch v červenom zamate,“ uviedla Johnson. Jonathan Yeo už predtým vytvoril portréty princa Philipa († 99), kráľovnej Camilly (76) či sira Tonyho Blaira (71).