Kľúčové stretnutie pohlavárov
V Kvasinách v roku 1965 riešili úplne nový projekt. Vedelo sa, že Škodu 1000 MB nahradí novinka Škoda 100. Ak chcú zachovať výrobu áut vo svojom závode, musia vyrobiť športové auto na základe najnovšej Škody. Známe bolo aj to, akú bude mať Škoda 100 (vyrábať sa začala až v auguste 1969) prednú časť a zadné čelo, a tak na základe tohto dizajnu pripravili model v mierke 1 : 10. Drevenú maketu vystrúhal Václav Jehlička. Moderne vyzerajúce dvojdverové kupé so zošikmenou zadnou časťou.
Na model sa prišli osobne pozrieť najvyšší predstavitelia z Mladej Boleslavi - generálny riaditeľ AZNP Josef Šimon, technický námestník Miroslav Vigner a vedúci konštrukcie František Sajdl. Aké veľké muselo byť ich prekvapenie! Pred sebou videli modernú športovú verziu auta, ktoré len pripravovali v Škode do výroby. Kvasinskí pracovníci zahrali vedeniu na správnu strunu, ktorou bola vidina devíz. Tie sa po ukončení výroby a exportu Felicie už veľmi do Československa nehrnuli a republike veľmi chýbali. Hovorí sa, že priamo na tomto stretnutí padlo rozhodnutie, že sa má začať príprava výroby.
Fabrika so špeciálnym účelom
Vo vtedajšom východnom bloku sa športové autá nevyrábali. Bola tu však jedna výnimka, ktorá sa nazývala pobočný závod Kvasiny. Najskôr vyrábala karosárske dielce pre Jawu (1934 - 1948) vrátane dvojmiestnej Jawy Minor (išlo o malý automobil, hoci Jawa dnes viac evokuje motocykle), potom sa nakrátko spojila s brnianskou Zbrojovkou (1945 - 1949) a po znárodnení ju previedli pod mladoboleslavskú Škodu. V rámci automobilky dostali Kvasiny za úlohu vyrábať menejpočetné série roadsterov, kabrioletov alebo kupé. O uvedené modely bol veľký záujem v zahraničí, čo prinášalo štátu inak nedostatkové devízy.
Príchod ikonického modelu
Prvý funkčný prototyp dokončili v marci 1968 ešte pod kódovým názvom Š 718 K a musel prejsť schvaľovacím procesom cez riaditeľstvo Československých automobilových závodov, až potom mohol putovať do skúšobne. Piateho septembra 1970 bola na brnianskom veľtrhu veľká slávnosť - predstavenie športového automobilu Škoda 110 R Coupé. V rokoch 1971 až 1973 išlo 90 percent vyrobených kusov na export. Doma išlo o úzkoprofilový tovar, a hoci sa predával voľne, to znamená bez poradovníka, záujem vysoko prekračoval ponuku. Cena bola v roku 1973 stanovená na 78 000 korún. Počty vyrábaných kusov sa nikdy nepodarilo zvýšiť na požadovanú úroveň, najviac ich vzniklo v roku 1974, a to 7 500. Celkovo sa medzi rokmi 1970 až 1980 vyrobilo vyše 57 000 kusov. Nástupcom sa stala Škoda Garde.
Škoda 110 R
- Výkon: 54 koní
- Max. krútiaci moment: 86 Nm
- Max. rýchlosť: 145 km/h
- Zrýchlenie z 0 - 100 km/h: 18,5 s
- Základná cena v roku 1973: 78 000 Kčs