Technológia umelo vygenerovaného hlasu po novom umožní flexibilnejšie informovať cestujúcich pri krátkodobých výlukách a otvára ďalšie možnosti pri doplnkových hláseniach. TASR o tom informoval hovorca Dopravného podniku Bratislava (DPB) Jozef Vozár s tým, že nové akustické hlásenia prichádzajú po takmer štvrťstoročí.
"Moderné technológie, ktoré sme sa rozhodli využívať, podčiarkujú svetové trendy, ktoré v dopravnom podniku sledujeme. Už teraz sme lídrom v informovaní cestujúcich na Slovensku a tieto nové hlásenia nás posunú ešte na ďalšiu úroveň," uviedol predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.
Vozár priblížil, že hlásenie nepozostáva iba z názvu zastávky alebo informácie o zastávke na znamenie. "Celkovo sme v posledných mesiacoch vygenerovali až 3639 zvukov, ktoré dokopy tvoria 68 minút záznamu," dodal. Nový hlas podľa neho cestujúcich upozorní napríklad na opatrnosť pri vystupovaní či možnosť odloženia batožiny do regálov.
Nahrávanie pôvodných hlásení bolo podľa hovorcu časovo aj technologicky náročné, keďže všetky nové nahrávky museli presne zladiť s už predchádzajúcimi hláseniami. "V prípade hlásení využívajúcich umelú inteligenciu je celý proces jednoduchší, keďže vygenerované zvuky sú z hľadiska hlasových vlastností úplne rovnaké. Overiť stačí iba správnu výslovnosť jednotlivých zastávok, najmä pri neštandardných slovách," ozrejmil.
Podotkol, že nový hlas vybrali testovaním rôznych softvérov, z ktorých zvolili ten s najlepšou výslovnosťou slovenských názvov v slovenčine i angličtine. "Následne sme tento hlas testovali aj priamo v našich vozidlách, aby sme overili, že hlásenia sú zrozumiteľné aj pri bežnom hluku v premávke," doplnil.