Ukončenie nevýhodnej prevádzky
Taraba nariadil ukončiť doterajšiu nevýhodnú prevádzku súkromným prevádzkovateľom. „Budajovci nechali štátnu kompu zaparkovanú na Dunaji, aby mohla ďalej zarábať tá súkromná spoločnosť, ktorú tak veľmi kritizovali,“ upozornil šéf envirorezortu.
Časy, keď sa z Vodohospodárskej výstavby robila „dojná krava“, sa podľa neho skončili a avizuje aj trestnoprávnu dohru. Riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) Jozef Moravčík potvrdil, že podnik má od roku 2020 vo vlastníctve vlastnú kompu za 2,8 milióna eur. „Odvtedy sa nevyužíva. Stojí na Dunaji. Podnik na ňu platil lodníka a strojníka, ktorí zabezpečovali údržbu a reštartovanie motorov,“ povedal.
Pre plavidlo hľadali aj komerčné uplatnenie, no to sa nepodarilo. Zároveň deklaroval, že SVP sa zúčastní na súťaži: „Verím, že ak budeme úspešní, tak túto službu budeme zabezpečovať na vynikajúcej odbornej úrovni!“ Ak by SVP v súťaži neuspel, štátna kompa by sa mohla podľa Tarabu využiť na inom úseku Dunaja alebo sa môže predať.
Nevypovedateľná?
Pre kauzu obstarávania kompy cez Dunaj čelil v minulosti pokusu o odvolanie vtedajší šéf rezortu Peter Žiga. Opoziční poslanci hovorili o manipulácii verejného obstarávania a škodách pre štát. Upozorňovali, že zmluva medzi VV a súkromnou firmou Ponton City je prakticky nevypovedateľná. Žiga tieto tvrdenia odmietal.
„Ak nový prevádzkovateľ udrží štandard, ktorý súčasná kompa spĺňala, nemáme s tým problém. Čo sa týka finančnej stránky, je nám jedno, či to bude drahé, či lacné. Ani nás sa nik nepýtal, keď vyvlastnili naše pozemky za 0,30 Sk, či je to veľa, alebo málo. Bolo by na mieste upraviť prednostný systém, pretože to je chaos. Rezidenti mali čipy, dnes ich už má kadekto. A to má na starosti Vodohospodárska výstavba. Treba to vrátiť k pôvodnému systému,“ povedal kriticky starosta Vojky nad Dunajom Donald Álló.
Štátna kompa
- Dĺžka 47 m
- Šírka 13,04 m
- Ponor 1 m
- Počet cestujúcich 80
- Počet áut 18
- Cena 2,8 mil. eur