V porovnaní s predpandemickým rokom 2019 vypili Česi o 1,35 milióna hektolitrov českého piva menej. To znamená zníženie spotreby o 270 miliónov pív alebo 27 pív na osobu ročne. Podľa Luboša Kastnera z Českého gastronomického inštitútu má na poklese spotreby podiel aj zmena v správaní ľudí. "Mladá generácia prestala piť, predaj tvrdého alkoholu klesá dvojciferným tempom. Spotreba piva sa na úroveň z minulých rokov stopercentne nevráti," povedal Kastner pre Novinky.
Pre mladých už nie je pivo takým ťahákom ani podľa konateľa pivovaru Clock Jiřího Andrša. "Majú omnoho širšiu ponuku a mnohí z nich ani alkohol nevyhľadávajú. Radšej si kúpia nejaký nealko mix. Spotreba piva bude klesať a bude sa prikláňať k menej stupňovým pivám," povedal.
Kastner zároveň očakáva, že trh v Česku začne veľmi rýchlo kopírovať štruktúru nemeckého trhu. "Krčiem bude podstatne menej a rozdelia sa na dve kategórie: jedna bude cieliť na zážitok zákazníkov a druhá na cenu. A priestor medzi tým budú vyplňovať koncepty ako v Nemecku, kde je veľký rozvoj kebabov a celkovo sa výrazne darí fastfoodu," povedal.
Český zväz pivovarov a sladovní chce s prepadom spotreby bojovať aj úsilím zapísať českú pivnú kultúru na zoznam nehmotného kultúrneho dedičstva. "Zaujíma to zahraničných turistov. Chcú vidieť pamiatky, ochutnať pivo a párovať ho úplne s inými pokrmami než v zahraničí," dodal Slunečko.