Tú zrealizovala v 91 základných školách a 19 gymnáziách, čo predstavuje 14,9 percenta zo všetkých škôl, kde sa testovanie uskutočnilo. "Pokyny NIVaM zabezpečujú zásady rovnakého zaobchádzania pre všetkých zúčastnených žiakov a zabraňujú získaniu neoprávnených výhod počas externého testovania. Podľa správy, ktorú zverejnil NIVaM, však výsledky testovania opakovane poukazujú aj na veľké regionálne rozdiely na úrovni okresov a signalizujú významný vplyv socioekonomického statusu na výsledky žiaka, čo je alarmujúce," poznamenala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Inšpekcia nedostatky objavila v 16,5 percenta základných škôl a v 15,8 percenta gymnázií. Súviseli podľa nej najmä s nedodržaním pokynov pre školských koordinátorov a administrátorov. Išlo napríklad o otváranie zásielok s testami v prítomnosti člena Rady školy či nevypĺňanie povinného elektronického dotazníka. Zaznamenali aj nekorektné správanie. "Medzi ďalšími nedostatkami v základných školách sa objavili aj niektoré závažné, ako neprihlásenie všetkých žiakov 9. ročníka na testovanie T-9 či neprítomnosť riaditeľa školy počas testovania," doplnila hlavná školská inšpektorka.
Inšpekcia upozornila na potrebu zabezpečiť primeraný počet pedagogických zamestnancov iných škôl, ktorí budú vykonávať externý dozor. Okrem toho podľa nej treba tiež upraviť časový harmonogram testovania a osobitný harmonogram testovania pre žiakov s upravenými podmienkami v osobitných testovaných skupinách tak, aby bolo možné dodržať stanovený čas pre jednotlivé činnosti počas testovania. "Krátkosť vymedzeného času sa prejavuje najmä v školách, kde sa testovanie realizuje vo viacerých skupinách," dodala.