Nemecké automobilky by odvetné kroky Číny zasiahli najviac, keďže takmer tretina ich tržieb pochádzala z ázijskej krajiny. Obchodné vzťahy EÚ s druhou najväčšou svetovou ekonomikou sa po oznámení ciel na elektromobily prepadli na nové minimum. Čínske štátne médiá však trojdňovú návštevu Habecka vykreslili ako šancu na zmiernenie napätia. Nemecko by malo hľadať konsenzus, uviedli niektorí experti podľa čínskeho štátom kontrolovaného denníka Global Times.
Habeck však pred cestou tlmil očakávania, pokiaľ ide o to, čo sa dá počas jeho návštevy vyriešiť. Nemecko chce na jednej strane väčší prístup svojich firiem na obrovský čínsky trh a zároveň sa snaží zbaviť "rizika prílišnej závislosti svojej ekonomiky od jednej krajiny".
Experti pritom tvrdia, že ekonomické a politické faktory poukazujú na väčší význam obchodnej výmeny Nemecka s USA. Podľa predbežných údajov v 1. štvrťroku 2024 dosiahol obchod Nemecka s Čínou hodnotu 60 miliárd eur, čo bolo menej ako 63 miliárd eur v prípade obchodu Nemecka s USA. Čína tak prišla o pozíciu najväčšieho obchodného partnera Nemecka, na ktorej sa držala osem rokov po sebe.
Oficiálne čísla zverejnené v piatok tento posun ešte podčiarkli: nemecký vývoz do Číny klesol v máji medziročne o 14 %, zatiaľ čo vývoz do USA vzrástol o 4,1 %.