Matematika je kľúčová
Ján Mikolaj, bývalý minister školstva
Ja som jednoznačne za! Počas môjho pôsobenia na ministerstve sme diskutovali o nahradení matematiky predmetmi prírodných vied, ako je fyzika. Matematiku som však vždy považoval za základný predmet, pretože je kľúčová pre pochopenie a rozvoj mnohých oblastí vrátane informačných technológií a programovania. Dnešná doba ukazuje, že matematika je neoddeliteľnou súčasťou každej vedeckej a technickej disciplíny. Bez znalosti matematiky sa nedajú efektívne využívať ani tvoriť informačné systémy. Dokonca aj fyzika, ktorá bola v minulosti ponúkaná ako alternatíva k matematike, je na matematike založená. Preto si myslím, že matematika ako povinný predmet je nevyhnutná a správna.
Firmy chcú vzdelanejších študentov
Mário Lelovský, 1. viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov
Situácia sa za posledné roky výrazne zhoršila. Čerstvo v pamäti máme alarmujúce výsledky testovania PISA, v ktorom slovenskí žiaci, v porovnaní so žiakmi z ostatných krajín, v matematike výrazne prepadli. Z matematiky tento rok písomne maturovalo len 11,6 % všetkých maturantov, čo je alarmujúco nízke číslo. Ešte horšie je, že väčšina z týchto absolventov uvažuje o štúdiu na vysokej škole v zahraničí. Matematika je základ pre všetky technické a prírodné vedy, rozvíja však analytické myslenie, ktoré je dôležité aj pre štúdium na vysokých školách humanitného zamerania. Nezostáva nám nič iné, ako zásadne skvalitniť matematické vzdelávanie v regionálnom školstve a prijať systémové opatrenia, medzi ktoré určite patrí aj zavedenie povinnej maturity z matematiky.
Potrebujeme exaktné vzdelanie
Mária Vojtašáková, riaditeľka Gymnázia Dominika Tatarku v Poprade
Ja som matematikárka, ale nielen preto sa budem zastávať toho názoru, že matematika patrí k maturite. Som generácia, kde to bol maturitný predmet a nikomu to nijako neublížilo. Skôr si myslím, že by to maturitu zobjektivizovalo. Mnoho žiakov si navolí maturitné predmety, skončí na samé jednotky, ale neodzrkadľuje to objektívny stav štúdia a vedomosti. Sme gymnázium so širokým zameraním, na ktorom študujú žiaci, ktorí chcú v štúdiu pokračovať na vysokej škole. Matematika je u nás dosť bežný maturitný predmet, ale viem, že sú školy, kde matematika nie je bežným predmetom. Ja sa ale budem zastávať a bojím sa, že aj toto, ako skoro všetko v našej spoločnosti, vytvorí dva nezmieriteľné tábory. Čo nie je dobré. Mali by sme sa naučiť diskutovať a hľadať riešenia. Tak, ako potrebujeme humanitné vzdelanie, potrebujeme aj exaktné, technicky zamerané štúdium. Takže za mňa ani kategorické áno, ani kategorické nie.