Zlepšime spôsob vyučovania
Juraj Draxler, bývalý minister školstva
Myslím si, že diskusia by mala byť širšia. Namiesto toho, aby sme sa sústredili na jednu konkrétnu vec, ako je povinná maturita z matematiky, mali by sme sa pozrieť na celý systém maturít a skúšok na stredných školách. Súhlasím, že vzdelávanie v matematike treba posilniť. Začnime tým, že zlepšíme spôsob výučby matematiky v školách, aby jej študenti lepšie rozumeli a užívali si matematiku už od základnej školy. Podporovať treba aj neziskové organizácie, ktoré robia skvelú prácu v oblasti matematiky, napríklad organizujú matematické olympiády a tábory. Až potom by sme mali diskutovať o tom, ako by mali vyzerať záverečné skúšky na stredných školách a akú úlohu v nich má hrať matematika. Vzťahovať sa len na otázku povinnej maturity z matematiky je podľa mňa nesprávne.
Paušálne to nemá opodstatnenie
Vladimír Lajčák, riaditeľ Strednej športovej školy v Poprade
Matematika je nevyhnutná v učebných osnovách strednej školy. No študenti stredných škôl sa už od druhého ročníka, ale minimálne vo štvrtom ročníku snažia špecializovať a zameriavať na tie predmety, ktoré budú pre ich ďalší rozvoj a vzdelávanie potrebné. Napríklad my sme škola dosť úzko špecializovaná a zameraná na rozvoj športových aktivít a s tým súvisiacim vzdelávaním. Ale aj v našej škole máme maturantov, ktorí sa rozhodli pre matematiku. Majú semináre a umožníme im sa dokonale pripraviť. No vyžadovať maturitu paušálne a povinne od všetkých študentov nemá opodstatnenie. Zvlášť na stredných školách, ktoré sa zameriavajú na úplne iný druh vzdelávania. Nemyslím si, že je to správna cesta, zaviesť povinnú maturitu z matematiky.
Súčasná úroveň výučby nie je pripravená
Ivetta Vidová, riaditeľka Gymnázia Ľudovíta Štúra vo Zvolene
Najprv treba matematiku posilniť od základných škôl cez stredné. Ak chceme zaviesť povinnú maturitu, musíme sa uistiť, že deti sú na ňu dobre pripravené už od základov. Povinná maturita z matematiky by určite mala byť viacúrovňová. To znamená, že by mala zohľadňovať rôzne úrovne vedomostí, aby bola prístupná pre všetkých žiakov. Musíme nájsť spôsob, ako motivovať deti, aby chceli maturovať z matematiky. Ak vysoké školy nepožadujú maturitu z matematiky, je jedno, na akej úrovni si ju žiak vyberie. Keď sa zavádzali externé maturity, technické vysoké školy vyžadovali maturitu z matematiky na vyššej úrovni a ekonomické školy na nižšej. To bol bonus, ktorý zvyšoval šance na prijatie bez prijímacích skúšok. Súčasná úroveň výučby matematiky nie je pripravená na povinnú maturitu. Ak chceme zmenu, musíme celú výučbu matematiky prepracovať. Myslím si, že to je kľúčové, aby povinná maturita z matematiky dávala zmysel.