Generál Pavel Macko hovorí o začiatku novej éry slovenského stíhacieho letectva. Zároveň upozorňuje, že nákup, ako aj samotné uvedenie stíhačiek do prevádzky sprevádzalo viacero kontroverzií. „Na začiatku to bolo samotné vyberanie. Pôvodne to smerovalo k prenájmu švédskych lietadiel Gripen, na poslednú chvíľu sa vtedajšia vládna koalícia rozhodla, že vyberie stíhačky F-16. Vzhľadom na vývoj bezpečnostnej situácie je dobré, že tieto stíhačky prichádzajú. Bohužiaľ, zase sa ukázala najväčšia slovenská bolesť, a to, že nie sme schopní žiaden projekt dotiahnuť do konca. Napriek tomu, že prichádzajú s viac ako dvojročným oneskorením, nemáme pre ne pripravené letisko a dlho ešte nebude,“ ozrejmil.
Lepšie ako na Ukrajine
Podľa neho majú dané stroje množstvo výhod. „Sú to taktické stíhačky, ktoré vieme používať na ochranu nášho vzdušného priestoru v mieri aj v prípade krízovej situácie. Môžu slúžiť takisto ako priama letecká podpora, to znamená palebné ničenie zo vzduchu smerom na zem. Môžu byť dobrým prostriedkom pre prieskum zo vzduchu aj pre odovzdávanie dát potrebných pre riadenie paľby,“ priblížil Macko s tým, že toto sú o generáciu novšie stíhačky, než napríklad tie, ktoré budú dostávať Ukrajinci. „Oproti pôvodnej F-16 zostal len trup, ale inak všetko je upgradované. Aj motory sú iné než pôvodné. Má to veci, ktoré majú dnes tie najmodernejšie stíhačky piatej generácie,“ uzavrel expert.
Ďalšie plánované dodávky F-16
- 1 ks do konca roka 2024
- 5 ks v roku 2025
- 6 ks ostane v USA do dokončenia infraštruktúry na letisku Sliač