Naše autá reagujú na lúče alergicky. Pretože v priebehu rokov zanechávajú intenzívne UV lúče svoje stopy. Škaredé je to najmä na nechránenej prístrojovej doske za čelným sklom. Praskliny na povrchu kokpitu nie sú nezvyčajné najmä pri starých modeloch. Ale ani súčasné modely nie sú v tomto ročnom období odolné proti teplu. A kto nevidel vyblednutie belavého laku na červeno lakovaných autách? Výrobcovia automobilov si tento problém uvedomujú.
Preto sa na exponovaných miestach používajú špeciálne jemné a dekoratívne laky - hlavne pri drahých značkách. Výrobcovia autolakov používajú takzvané UV absorbéry. Sú podobné látkam, ktoré sa nachádzajú v opaľovacích krémoch a pleťových krémoch a zachytávajú UV žiarenie skôr, ako môže spôsobiť poškodenie. Pretože poškodenie slnkom môže byť naozaj drahé.
Ako chrániť auto
Ak nemáte prístup ku krytému parkovisku, pokúste sa aspoň nájsť miesto, kde je auto v tieni počas najteplejších častí dňa. Keď sa to nedá, zvážte použitie krytu na čelné sklo, najmä takého, ktorý má UV ochranu, môže významne znížiť škodlivé účinky slnečného žiarenia. Kryty pomáhajú chrániť lak aj interiér auta pred prehriatím a vyblednutím, tie s reflexným efektom znížia aj teplotu v interiéri, čo tiež chráni plast pred únikom prchavých látok.
Ako mohol ísť s takýmto autom na cesty? Všetko zachytili na VIDEO
Na karosériu je vhodné použiť vosk s UV ochranou. Keramické prostriedky sú drahšie, ale poskytujú dlhodobejšiu a silnejšiu ochranu. Zakryť pneumatiky sa oplatí len pri prívesoch, ktoré budú celé týždne stáť nepojazdné na jednom mieste. Pri jazde a krátkom parkovaní sa žiadna moderná pneumatika nestáva poréznou vplyvom UV žiarenia.