25.08.2024 10:14 | Správy | Zahraničné správy

Výskumníci ostali v šoku: Niečo také svet ešte nevidel! TOTO sa niekedy pohybovalo po našej planéte

V Európe objavili fosílie pravekého jaštera doteraz známeho iba zo Severnej Ameriky. Slovensko-belgický tím vedcov viedol paleontológ Andrej Čerňanský z Katedry ekológie Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského (UK) v Bratislave.

TASR o tom informovala hovorkyňa univerzity Eva Kopecká s tým, že tím priniesol zaujímavé zistenia o eocéne, geologickom období pred 56 až 34 miliónmi rokov.

Výskum prináša nové poznatky o výskyte a migrácii živočíchov. V Belgicku objavili fosílie plazov, o ktorých sa odborníci domnievali, že žili iba v Severnej Amerike. Medzi nálezmi plazov z belgickej lokality Dormaal vedci našli okrem iného i glyptosauridy. Ide o vyhynutú skupinu plazov, ktoré vyzerali ako malé obrnené tanky.

Predpokladalo sa, že v Európe ich bolo málo druhov a predstavoval ich rod Placosaurus. Štúdia od slovensko-belgických vedcov, ktorá vyšla začiatkom augusta vo vedeckom časopise Zoological Journal of the Linnean Society, ukázala, že sa v Dormaale nachádzajú stopy po najstarších glyptosauridoch zaznamenaných v Európe. Žiadny Placosaurus sa tam však nevyskytoval.

Tím vedcov však objavil rod Gaultia, ktorý bol dovtedy známy iba z obdobia spodného eocénu Severnej Ameriky na území USA. Čerňanský zároveň v ďalšej štúdii vo vedeckom časopise Fossil Record vysvetľuje, ako sa rod Gaultia dostal na európsky kontinent. Týka sa obdobia paleocénu, ktorého začiatok je spojený s masovým vymieraním nevtáčích dinosaurov. Vedci v tomto prípade študovali plazy z nemeckej lokality Walbeck.

pokračovanie
Viac k téme:

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Neznámy muž mal v Bratislave odcudziť spred kaviarne bicykel v hodnote 10.000 €.
V Bratislave takmer ukradli bicykel za 10.000 eur! Polícia páchateľa vypátrala vďaka šikovnej vecičke
Close op of the steering wheel and shatterd windshield of a wrecked vehicle.  Cross processing.
Aktualizované
Havária smerom z Petržalky: Počítajte so zdržaním, postojíte si však na viacerých miestach
Nad Malými Teriakovcami v historicky významnej lokalite Maginhrad, vyrástla rozhľadňa.
Váš Tip
Na Javorníckej magistrále pribudnú rozhľadňa a vyhliadka: TAKTO spoja ľudovú architektúru s modernými prvkami!
Na mieste sa tvoria sa rozsiahle kolóny.
Oprava nestabilného svahu pod Strečnom: S čím majú vodiči rátať tentokrát?
Repre má nový stred obrany! Hamšík o podobnosti so Škrtelom a Ďuricom: Vzniká klon stopérskej ikony?
Romana Tabak sa postarala o ďalší trapas!
TRAPAS Romany Tabakovej: PRSIA von počas piety! Protokolistka ju zvozila pod čiernu zem, taká NEÚCTA
Stranu opustil koncom augusta.
ExkluzívneFoto
Poslanec Viliam Tankó odišiel z hnutia Slovensko: Ako ho VYUŽILI matovičovci! Prezradil šokujúce detaily
Mladá rodinka sa tešila z dvoch krásnych ratolestí.
Martin († 40) po ťažkom boji podľahol rakovine: Dojímavá PROSBA milujúcej vdovy! Ide o ich detičky
Sabrina Carpenter predviedla pomerne kontroverzné vystúpenie.
Odviazané hviezdy na oceňovaní: Toto je azda NAJHORŠÍ outfit! Keď uvidíte FOTO, pochopíte
Aristokrat Korec Corso bol predobrazom šteniatka.
Prevratný ÚSPECH v Česku: Majú PRVÉHO naklonovaného psa v strednej Európe! AHA
Joe Biden a Donald Trump.
Biden FANÚŠIKOM Trumpa?! Najnovšia FOTO amerického prezidenta vás šokuje
Vnučka talianskeho vojnového diktátora Benita Mussoliniho vo štvrtok vyhlásila, že opúšťa stranu Bratia Talianska (FdI) premiérky Giorgie Meloniovej.
Veľké rozhodnutie Mussoliniho vnučky: Pre toto odišla zo strany