Ako sa to prejaví?
Auto začne postupne strácať výkon, nechce zrýchľovať do kopca. Tam, kde ste predtým bez problémov predbehli kamión, to už nejde. Potom začne autom mykať, až prestane úplne reagovať na plynový pedál. Prvá diagnóza v servise - upchal sa vám filter pevných častíc. No dobre. Čo sa dá robiť, to sa stáva. Sadze, ktoré vznikajú v naftovom motore, sa ukladajú vo filtri pevných častíc, kde sa čas od času vypália pri jeho regenerácii. Po prejdení 150 000 kilometrov je však väčšina filtrov nepriepustná, takže ich treba očistiť alebo úplne vymeniť. Samotná výmena filtra by mohla stáť 1 000 až 2 000 eur. To je dosť vysoká cena, ale nie je to jediný problém. Servis sa ozve znova, že turbodúchadlo je tiež zničené, a to už sa cena vyšplhá nad 3 000 eur. Ak je DPF zanesený sadzami a nečistotami, spôsobuje to zvýšenie spätného tlaku vo výfukovom systéme.
Ako udržať DPF v dobrom stave?
Pasívna regenerácia nastáva prirodzene počas jazdy, keď teplota výfukových plynov dosiahne okolo 350 až 500 °C, aby spálila nahromadené častice sadzí. K tomu dochádza najmä pri jazde na diaľnici alebo pri vyšších rýchlostiach a otáčkach motora. Preto je dôležité jazdiť aj dlhšie úseky pri vyšších rýchlostiach. Ak teplota výfukových plynov nie je dostatočne vysoká pre pasívnu regeneráciu, niektoré autá dokážu automaticky zvýšiť teplotu výfukových plynov, napríklad vstrekovaním dodatočného paliva, aby sa spustila aktívna regenerácia. Počas tejto regenerácie by ste mali pokračovať v jazde, kým sa proces neukončí. Určite vtedy nevypínajte motor.