Ako zamedziť väčším škodám
Už pri výbere auta zvážte, či je pre vás diesel vhodný. Ak jazdíte prevažne len krátke trasy, počas ktorých sa motor nezahreje na prevádzkovú teplotu, kúpte si radšej benzínové auto. Používajte kvalitné palivo, ktoré znižuje množstvo tvorby sadzí, čo prispieva k dlhšej životnosti filtra. Niektoré druhy paliva majú aj prídavné látky (aditíva), ktoré podporujú čistotu palivového systému. Aditíva, ktoré sa predávajú v malých fľaštičkách na pumpách a sľubujú čistenie filtra, ho môžu aj poškodiť alebo znížiť jeho životnosť. Ak takéto zázraky nepoužívate a potom ich zrazu nalejete do systému, môže sa naraz uvoľniť veľký chumáč nečistôt a spôsobiť viac škody ako osohu. Mali by ste používať len tie aditíva, ktoré sú schválené výrobcom vozidla. Rovnako používajte aj motorový olej schválený výrobcom vozidla, ktorý je kompatibilný s časticovým filtrom.
Čo sa to deje s turbom?
Predtým sa na turbách poškodzovali lopatky obežných kolies, ak sa do nasávacieho traktu dostali nejaké cudzie telesá. Problémom boli aj opotrebované ložiská a hriadele po vysadení mazania. To dokázalo turbodúchadlo poslať na rýchlu predčasnú smrť - jednoducho sa zadrelo. Lenže teraz chodia do opravní turbodúchadlá s úplne inými problémami - vybrúsené ryhy na zadnej stene obežného kolesa turbíny, odfrézované alebo dokonca zlomené lopatky kompresora. Na vine je posunutý hriadeľ na kompresorovej strane, čo vzniká ako dôsledok zapchatého časticového filtra. Ako sa môže hriadeľ posunúť pre upchatý filter? Pretože je turbína výfukových plynov vložená medzi motor a filter pevných častíc, reaguje turbodúchadlo na kolísanie tlaku vo výfukovom systéme. Keď už nie je filter schopný sa uvoľniť spálením sadzí počas regeneračného cyklu, stane sa ťažšie priechodným, čo vytvorí tlak na kolesá v turbe.