Prejavuje sa neochota
Podotýka, že všetko má aj svoju negatívnu stránku. „Aj pri tejto reforme časť učiteľov a rodičov prejavuje neochotu a obavy. To je vždy. Pri každých zmenách sa nájdu ľudia, ktorí hovoria nie. Dôležité je vysvetliť prínosy reformy rodičom. Častokrát sú oni tí, ktorí sa obávajú tých zmien, pretože tomu nerozumejú. To je úlohou ministerstva školstva, aby to omnoho lepšie odkomunikovalo,“ myslí si Hipš.
Zároveň upozorňuje, že každá reforma v akejkoľvek krajine vždy stojí a padá na kvalitných učiteľoch: „Môžeme si urobiť akúkoľvek reformu na papieri, dôležité je, ako podporíme učiteľov v tom, aby to naozaj aj v praxi robili.“ Pedagógovia oceňujú, že nové kurikulum prináša viac slobody.
„Zároveň to však znamená aj väčšiu mieru zodpovednosti. Je pravda, že je tu časť učiteľov, ktorej to možno nevyhovuje, pretože boli zvyknutí, že ministerstvo všetko nadiktuje. Školy však majú rôzne deti s rôznymi potrebami, preto slobodu naozaj potrebujú,“ uzavrel Hipš.
Prehľad najzásadnejších zmien
- vzdelanie na ZŠ bude prebiehať v troch cykloch - 1. až 3. ročník, 4. a 5. ročník, 6. až 9. ročník
- pribudnú nové predmety, napríklad od 1. ročníka človek a svet práce
- školy dostanú väčšiu voľnosť - nemusia mať klasické 45-minútové hodiny, ale žiaci sa učia blokovo a tematicky
- využívanie inovatívnych metód, mení sa aj rola učiteľa z odovzdávača informácií na sprievodcu
- zriadenie regionálnych centier na podporu pedagógov, kde dostanú mentorov, ktorí im pomáhajú zaviesť zmeny do praxe
- kladie sa väčší dôraz na slovné hodnotenie - deťom sa tak dáva spätná väzba, v čom sú dobré a v čom sa majú zlepšiť