Nový Čas vypátral v Nemecku Hansa-Jörga Falka (52), ktorý pred 15 rokmi takmer zabil Joža Ráža (59). Falk sa rozhodol po prvý a posledný raz verejne prehovoriť o dosiaľ neznámych okolnostiach a detailoch incidentu. Nad jednou z najznámejších nehôd slovenského šoubiznisu visel rad otáznikov a poloprávd. Falk vysvetlil, prečo ani po rokoch neľutuje, že sa vyhol slovenským súdom, keď utiekol do zahraničia a prečo spevákovi neposkytol prvú pomoc.
Dňa 20. júna 1999 sa okolo 22.00 hod. vracal Jožo Ráž z nahrávacieho štúdia domov, keď mu na dunajskom nábreží v Bratislave nedal prednosť Hans-Jörg Falk. S kolegami sa chystal do veľkej firmy pri Bratislave. „Vychádzal som z parkoviska pred botelom. Bohužiaľ, odbočoval som doľava, čo nebolo dovolené. V diaľke som videl stáť motorku na semaforoch. Nemyslel som si, že môže byť taká rýchla. Keď som sa pozrel doprava na prichádzajúce autá, v tej chvíli do prednej časti môjho auta vrazil motorkár, preletel cez kapotu a ostal ležať na ceste,“ opísal priebeh nehody Falk, ktorý podľa svojich slov na tragédiu myslí aj po 15 rokoch a najmä vtedy, keď jazdí na svojej motorke, ktorú si kúpil o niekoľko rokov neskôr.
Strach o život
Scéna pri Dunaji nemala vôbec nádych romantiky, ktorú v lokalite zahraniční turisti dodnes vyhľadávajú. Jožo Ráž krvácal, jeho tvár bolo pre zranenia ťažké spoznať. Okolo speváka sa zbehli okoloidúci ľudia, zastaviť musela aj električka. Fanúšikovia z celého Slovenska sa začali báť o svoju legendu. Pre Falka sa začal strach o vlastný život.
„Traja alebo štyria motorkári prišli po nehode a vyhrážali sa mi, strkali do mňa. Kričali na mňa po anglicky a jeden z nich bol veľmi agresívny. Bál som sa. Policajti s nimi nerobili nič, asi už vedeli, koho som zrazil. Chránili ma moji kolegovia,“ opísal krušné chvíle Falk, ktorý v napätej situácii neposkytol Rážovi prvú pomoc, no sledoval, čo sa okolo speváka dialo. Jeho svedectvo konečne po 15 rokoch odpovedá na otázku, či mal Ráž na sebe prilbu. „Bol som v úplnom šoku. Pomáhalo mu veľa ľudí. Dali mu dolu prilbu a neskôr som si uvedomil, že sa po nehode nemá dávať dolu, aby sa nespôsobili ďalšie zranenia. Pamätám si, ako helma ležala na ceste,“ povedal Falk v exkluzívnom rozhovore pre Nový Čas.
Útek z miesta činu
Policajti Falkovi skontrolovali doklady a nechali ho odísť. Z publikovaných oficiálnych vyjadrení je zrejmé, že prokurátor nevidel dôvody, aby Falka držal pod dohľadom. Využil to a o pár hodín po nehode bol v Rakúsku. Na boteli nezostal ani jeden deň navyše, ako nesprávne informovali médiá pred 15 rokmi.
„Za hranice ma zobrali kolegovia. Hovorili, že to bude pre mňa lepšie. Súhlasil som. Po incidente s motorkármi sa báli o môj život. Nikdy v živote som nebol v takom šoku,“ povedal Falk, ktorý neprišiel ani na jedno súdne pojednávanie a raz dokonca cez právnika odkázal, že má veľa práce. „Ani po rokoch mi nie je ľúto, že som utiekol. Bolo to dobré rozhodnutie. Možno nie pre môj život, ale pre moje zdravie,“ zdôvodnil inžinier, ktorý vyvrátil verziu, podľa ktorej sa mal s Rážom pretekať.
Finančná pokuta
Falk sa vrátil do Nemecka. Zostal v kontakte s právnikom, ale žiadnych priamych úkonov vyšetrovania sa nezúčastnil. Slovensko nebolo vtedy členom Európskej únie, stíhanie nemeckého občana v jeho rodnej krajine bolo zložité. Nemecký súd mu udelil pokutu vo výške jeho mesačného platu - 4 500 mariek (2 300 eur).
„Bál som sa, že pôjdem do väzenia, ale právnik mi povedal, že finančný trest je za takéto činy bežný. Poučil som sa a som na cestách obozretnejší,“ povedal Falk s tým, že na Slovensko sa nechce vrátiť. „Predtým som bol v Bratislave pracovne 7-8-krát, ale už nikdy by som sa tam nevrátil,“ uzavrel.
Falk: Zdravotný stav Ráža som sledoval
Nemecký inžinier v rozhovore priznal, že nikdy predtým a ani potom nespôsobil vážnu dopravnú nehodu. Stav liečby Joža Ráža sledoval cez svojich známych na Slovensku.
Je to už 15 rokov. Myslíte po takom dlhom čase často na ten deň?
- Jednoznačne. Hlavne vtedy, keď jazdím na motorke.
Vedeli ste, koho ste v tom momente zrazili?
- Nie, bol to pre mňa bežný motorkár.
Pokúšali ste sa mu pomôcť?
- Nie, bol som v úplnom šoku. Pomáhali mu iní ľudia.
Ako na to reagovala vaša rodina?
- Bola veľmi šokovaná.
Sledovali ste jeho zdravotný stav?
- V rámci možností áno. O správach ma informoval môj kolega zo Slovenska.
Nehoda a Elán
1968 - Z pohľadu histórie v pamätnom roku vznikol Elán, v ktorom sa spočiatku zoskupovalo viacero hudobníkov. Jadrom spomedzi zakladajúcich členov sa stali Jožo Ráž a Vašo Patejdl. Dvojica tvorí kapelu dodnes. Patejdl mal neskôr 11-ročnú prestávku.
1981 - Prvý album Elánu vyšiel až 13 rokov po založení kapely. Jeho názov bol Ôsmy svetadiel a už vtedy priniesol známe hity ako Čakám ťa, láska či Kaskadér. Skupina ako jedna z mála mohla koncertovať aj v krajinách mimo sovietskeho bloku.
Tragédia
Ráž s Patejdlom dokončovali v osudnú noc hudbu pre film Fontána pre Zuzanu 3 vrátane skladby Voda, čo ma drží nad vodou. Skladba sa stala jedným z posledných veľkých hitov kapely. Potom Ráž sadol na motorku a takmer prišiel o život.
2003 - Neuveriteľný návrat na pódiá predviedol Ráž s Elánom v roku 2003. Na pražskú Letnú na ich koncert prišlo viac ako stotisíc fanúšikov. Úplne prvým vystúpením Ráža po nehode bol koncert v Londýne v septembri 2000.
Kontroverzný
Ráža už pred nehodou odsúdili ľudia za podporu Vladimíra Mečiara. Po nehode povedal niekoľko kontroverzných vyhlásení, keď kritizoval otravných fanúšikov, hovoril o vyhnaní Číňanov a Vietnamcov do Ázie a velebil komunistického prezidenta Gustáva Husáka.
Úspechy
Elán nahral 13 štúdiových albumov (14. pripravuje) a predal státisíce ich kópií. Okrem úspechu na Letnej vypredal slávnu Carnegie Hall v New Yorku. V televízii mal dokonca svoju spevácku šou.
O najväčšom tajomstve zrážky Falka s Rážom si môžete prečítať v utorňajšom vydaní Nového Času.