Pravidlá vychádzajú zo školského poriadku, ale deti si ich za spolupráce pedagóga vytvárajú samy. „Optimálny počet pravidiel je do šiestich bodov, u starších žiakov aj viac, zavesených na viditeľnom mieste v triede. Je vhodné požadovať menšie množstvo funkčných pravidiel, a to z nasledujúcich dôvodov. Menej pravidiel je lepšie zapamätateľných a zároveň získavajú viac na dôležitosti,“ uvádza jednu z praktických skúseností Veronika Škultéty.
Ideálne je podľa nej vyhotovenie zmenšených kópií, aby ich deti mohli mať pri sebe na nahliadnutie. Pravidlá triedy pôsobia ako preventívny nástroj, ale tiež sú nápomocné pri riešení konfliktných situácií.
Zásady pri vypuknutí konfliktov (pre pedagógov)
Kontrolujte svoj tón hlasu
- rozprávajte pomaly a pokojne
- usilujte sa o jemný, no razantný prejav bez sarkazmu
Upokojte svoju reč tela
- zaujmite pokojný a neútočný postoj a reč tela
- vyhýbajte sa ukazovaniu prstom a zasahovaniu do osobného priestoru žiaka
Doprajte sebe i žiakovi čas „schladiť sa“
- pomôže to nielen vám, ale aj žiakovi
- obaja sa upokojíte a začnete znova premýšľať, čo a ako chcete povedať