Trúfate si tipnúť, koľko z 1151 rušňovodičov, ktorých zamestnáva Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), je nežnejšieho pohlavia? Nie je ich viac ako žiakov v triede – iba 16! Pri vlakových mechanikoch či zámočníkoch je toto číslo ešte nižšie – ženy tu spočítate na prstoch jednej ruky. Dámy táto oblasť priveľmi neláka, zrejme aj preto, že ju považujú za technicky náročnú. Kde je však vôľa, tam je cesta!
Krajinu držia v pohybe
Ak by ste si napríklad chceli vyskúšať rušňovodičské povolanie, najskôr by ste prešli 12- až 18-mesačnou prípravou, v ktorej by ste si okrem teórie odjazdili hodiny vlakom po Slovensku. Ako rušňovodička s praxou by ste potom mohli zarábať aj 2280 eur! Pre skúsených rušňovodičov ZSSK dokonca poskytuje štedrý náborový príspevok až do 4000 eur. „Na mojej práci ma najviac baví vozenie vlakov, od obsluhy riadiacich prvkov rušňa až po užívanie si výhľadov spoza čelného skla. Mám rada tú slobodu, človek nie je zavretý v jednej budove, celý deň je v pohybe mimo štyroch stien,“ hovorí rušňovodička ZSSK Martina Veľasová. U svojho stabilného zamestnávateľa si pochvaľuje režijné výhody a flexibilitu – pracovný týždeň si môže prispôsobiť podľa seba.
Vždy na cestách
Režijné výhody a lacnejšie cestovanie vlakom vo voľnom čase oceňuje aj vlakvedúca ZSSK Michaela Mičeková, ktorá v práci rada spoznáva nových ľudí. Jej náplň práce je naozaj rôznorodá. „Vždy si najskôr skontrolujem, či svietia konce vlaku aj celá súprava, a či sú správne nastavené tabule do cieľovej stanice. Pred odchodom informujeme cestujúcich a keď vlak vypravíme, prichádza kontrola cestovných lístkov,“ opisuje svoju bežnú zmenu pani Mičeková. U zamestnávateľa sa môže spoľahnúť na príplatky nad rámec zákona a nadštandardne platené nadčasy. A to nie je všetko! Okrem odmien až do 500 eur, ktoré dostane pri rôznych výročiach, získa túto peknú sumu aj vtedy, ak do tímu odporučí nového šikovného človeka.