Francúzi nedajú dopustiť na svoj camembert, Švajčiari sa pýšia ementálom, na talianskych stoloch nechýba mozzarella a aj my na Slovensku sa môžeme pochváliť tradičnými syrmi. Parenica, dobre zaúdený oštiepok či čerstvé korbáčiky, aj vás ich chuť už po prvom súste prenesie na malebný slovenský vidiek medzi kopce a zelené pasienky? Ak obľúbené syrové pochúťky nakupujete v Kauflande, možno si z regálov vyberáte aj tie z Bánoveckej mliekarne, ktorá sa pri ich výrobe spolieha na tradičné remeselné postupy. Také, aké poznali generácie našich starých rodičov. „Kým zákazníci v západných krajinách viac uprednostňovali tvrdé syry, ktoré zrejú aj niekoľko mesiacov, na Slovensku bola tradícia spoliehať sa skôr na čerstvé parené druhy. Keď si ich ľudia na vidieku vyrábali, mohli ich zjesť bez dlhého čakania na dozretie,“ vysvetľuje obľúbenosť parených syrov Bohuslav Šiko z Bánoveckej mliekarne, kde si dávajú záležať na rokmi overenej remeselnej výrobe.
Špeciality, ktoré sa rodia pod parou
Parenice, korbáčiky či oštiepky tu prichádzajú na svet zo syrového cesta, ktoré vzniká ťahaním z mliečnej hrudky. Tá sa najskôr obleje horúcou vodou, sparí a nakoniec natiahne, aby sa z nej vyformovali rôzne tvary syra. „Táto receptúra je v našej mliekarni rovnaká už 70 rokov, pretože vďaka nej majú čerstvé syrové špeciality vláknitú štruktúru a pri ťahaní sa párajú,“ pokračuje riaditeľ pre obchod a marketing, no pripomína, že mnohé obľúbené produkty si vyžadujú hodiny ručnej práce. Verili by ste, že aj zaväzovanie uzlíkov na tunajších pareniciach nerobia stroje, ale šikovné ruky piatich žien, ktoré za jeden deň dokážu uviazať uzlíky až na päť ton pareníc? Tie údené potom v troch udiarenských komorách relaxujú na bukovom dreve, čo im dodáva nielen zlatistú farbu, ale aj príchuť ako zo salaša. Doslova alchýmiou je aj výroba tradičného bánoveckého tvarohu. Vyžaduje si ručné miešanie vo veľkých kadiach, preto ho spoločnosť Milsy mesačne dokáže vyrobiť len okolo 45 tisíc kusov. Tak už viete, prečo výrobky z Bánoviec nad Bebravou chutia ako jedna báseň?
Slováci syry milujú
Po syrových špecialitách sa v slovenských domácnostiach rýchlo zapráši, veď aj údaje Štatistického úradu SR potvrdzujú, že v roku 2022 ich priemerný obyvateľ našej krajiny spotreboval takmer 16 kilogramov. A prečo sa v Kauflande rozhodnúť pre tie domáce? Lebo dať si na tanier syry či tvaroh so slovenskou DNA je viac ako len obyčajný nákup. „Zákazníci, ktorí si v našich predajniach vyberajú syrové a mliečne špeciality, nájdu v regáloch široký sortiment viac než 400 mliečnych produktov od domácich dodávateľov,“ hovorí Richard Bendík zo spoločnosti Kaufland Slovenská republika, ktorá má podľa výsledkov prieskumu spotrebiteľského panelu GfK* uskutočnenom v júli 2024 v priemere najviac vystavení slovenských výrobkov. Kaufland spomedzi všetkých maloobchodných reťazcov vedie s počtom 6 047 vystavení. Tým však jeho podpora lokálnych producentov nekončí, práve naopak. „Pre domácich dodávateľov sme zodpovedným a férovým partnerom, ktorý si nielen načas plní svoje záväzky a garantuje im stabilný odbyt, no dokáže im poskytnúť aj príležitosť na rast a rozširovanie výroby,“ pokračuje riaditeľ nákupu Richard Bendík.
Spolupráca prospieva celému regiónu
Oštiepok či parenica z Bánoviec nad Bebravou sa v reťazci stali aj súčasťou jeho produktového radu K- Z lásky k tradícii a ako pripomína Bohuslav Šiko, takéto stabilné partnerstvo je silným ohnivkom dodávateľskej reťaze nielen pre mliekareň, ale tiež pre región Bánovskej kotliny, kde sa na pasienkoch medzi Strážovskými vrchmi a Považským Inovcom celé storočia darilo chovu dobytka. „Aj vďaka spolupráci s Kauflandom sme mohli dlhodobo naplánovať odbery čerstvého mlieka od fariem v okolí, kde sa o zvieratá starajú desiatky poľnohospodárov. To, že u nás našli pravidelný odbyt, im umožňuje využívať úrodnú oblasť tunajšieho regiónu na chov dobytka,“ zdôrazňuje dôležitosť podpory lokálnych producentov.
Bánovecká mliekareň, kde pracuje takmer 300 zamestnancov, mesačne vyrobí približne 430 ton syrov, ale tiež jogurty či obľúbené nátierky. Mimochodom, ak ide o jogurty, náš apetít je iný ako v susedných krajinách. Tam zákazníci obľubujú skôr výrobky s vopred rozmiešanou príchuťou, zatiaľ čo u nás vyhrávajú tie smotanové, kde si ovocnú či čokoládovú časť chceme v bielej zmesi rozmiešať sami.
Takže ak nabudúce dostanete chuť na voňavú údenú parenicu, čerstvé korbáčiky alebo hustý jogurt, stačí ísť do Kauflandu a do košíka si vložiť produkty so slovenským rodným listom. Je to ten najlepší spôsob, ako nakupovať z lásky. Z lásky k Slovensku.
*Podľa prieskumu Spotrebiteľského panelu GfK o podiele vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode v júli 2024.