Za čo všetko zodpovedá
Klinový remeň prenáša otáčanie kľukového hriadeľa prostredníctvom remeníc na rôzne pomocné systémy vozidla, ako sú alternátor, hydraulické a vodné čerpadlo, a vo väčšine moderných áut aj posilňovač riadenia, ventilácia či klimatizácia. Ak sa remeň uvoľní, praskne alebo sa inak poškodí, môže sa to prejaviť rozsvietením kontrolky batérie v kabíne, pretože batéria sa už nebude dobíjať.
Pri pretrhnutí remeňa sa často ozve hlasná rana z motorového priestoru. Keďže klinový remeň poháňa aj posilňovač riadenia, jeho poškodenie môže spôsobiť, že vozidlo bude náhle ťažšie ovládateľné. Ak sa zastaví vodné čerpadlo, chladiaca kvapalina prestane cirkulovať a motor začne hroziť prehriatím. Rozsvieti sa kontrolka teploty a vystúpi ručička teplomera. V takomto prípade je nutné vozidlo okamžite odstaviť a zavolať odťahovú službu, aby sa zabránilo ďalším škodám.
Výmena klinového remeňa
Podobne ako rozvodový remeň, ktorý zodpovedá za synchronizáciu pohybu kľukového a vačkového hriadeľa ventilového rozvodu, má aj klinový remeň stanovený interval výmeny od výrobcu. Ten sa líši podľa značky, modelu a typu pohonu. Presné údaje o intervale výmeny nájdete v návode k vášmu vozidlu. Vo všeobecnosti sa odporúča výmena po prejdení 60 000 až 100 000 kilometrov, čo pri bežnej prevádzke zodpovedá približne ôsmim rokom. Ak pravidelne navštevujete autorizovaný servis, o výmenu sa postará servisný tím, takže na termín nemusíte myslieť. Naopak, ak auto nechodí na prehliadky, alebo ste kúpili ojazdené vozidlo, termín výmeny môže byť neznámy. V takom prípade je vhodné remeň vymeniť preventívne. Ak je viditeľne opotrebovaný, popraskaný alebo má pórovitú štruktúru, neváhajte s výmenou.