Aká je spotreba močoviny?
Jedným z problémov tankovania močoviny je nejednotnosť umiestnenia nádrže a rozličné veľkosti jej hrdla. Druhým problémom je, že AdBlue spotrebujú automobily oveľa viac, než deklarujú výrobcovia. Papierová spotreba sa pohybuje od 0,03 do 0,04 litra na liter nafty. V praxi je to často niekoľkonásobne viac. Náš čitateľ, ktorý jazdí na Porsche Cayenne Diesel, sa sťažoval: „Pokiaľ som s ním najazdil 20 000 kilometrov, museli mi v servise trikrát dolievať močovinu.“ Experti Porsche odpovedali, že jazdil príliš rýchlo. „To nie je pravda,“ ohradil sa čitateľ, „jazdil som prevažne v meste.“
A práve tam môže byť zakopaný pes. Spotreba AdBlue závisí od samotnej spotreby paliva a z neho vyplývajúceho množstva výfukových plynov. Podľa výkonu motora a štýlu jazdy vodiča sú veľké rozdiely. Napríklad taxikár spotrebuje oveľa viac, než je bežné. Krátke trate a jazda prevažne v meste zvyšujú spotrebu AdBlue. V priemere je spotreba asi 1,5 litra na 1 000 kilometrov, v najhorších prípadoch bolo nameraných až 2,4 litra na 1 000 kilometrov.
Balenú alebo zo stojanu?
Vodiči naftových áut sa naučili, že okrem paliva, oleja, chladiacej, brzdovej a ostrekovacej kvapaliny treba kontrolovať aj hladinu močoviny. Kým niektoré ukazujú množstvo močoviny v nádrži, iné zobrazujú dojazd na zvyšok, ale to len v prípade, ak poklesne hladina dostatočne nízko a spustí sa výstraha. Väčšina zákazníkov s osobným autom si kúpi 1,5 l fľašu alebo 5 l kanister. Vôbec nepremýšľajú nad cenou. Pritom liter AdBlue z výdajného stojana stojí od 0,30 do 0,70 €, balená močovina je drahšia a stojí od 4,40 do 8,70 € za 1,5-litrovú fľašu. Päťlitrová bandaska stojí v priemere 12,20 € a desaťlitrové balenie má cenu asi 20 eur. Nádržka má objem od 8,5 do 38 litrov a keďže presne neviete, koľko v nej zostalo a hrdlo je veľmi úzke, obvykle prelejete.