Na čo nám slúži
Kvalita palív, ako sú benzín a nafta, sa v posledných rokoch neustále zlepšuje. Väčšina moderných vozidiel má nádrže vyrobené z plastu, čo eliminuje problém korózie zvnútra. Napriek tomu môže palivo obsahovať drobné nečistoty, ktoré sa môžu dostať do palivového systému a potenciálne spôsobiť upchatie potrubí alebo vstrekovačov. Aby sa tomu predišlo, palivový systém je vybavený filtrom, ktorý tieto nečistoty zachytáva. Tento filter je vo väčšine prípadov vyrobený zo špeciálneho papiera, podobného tomu, ktorý sa používa aj v olejových filtroch, a slúži na ochranu motora pred poškodením. Zatiaľ čo moderné benzínové motory s priamym vstrekovaním často používajú palivové filtre, ktoré majú vydržať počas celej životnosti vozidla, výmena palivového filtra v starších vozidlách a dieselových motoroch je bežnou súčasťou servisu. Zvyčajne sa odporúča meniť filter po najazdení 60 000 až 90 000 kilometrov, hoci konkrétny interval závisí od odporúčaní výrobcu.
Čo sa stane, ak sa nemení
Pri staršom aute z druhej ruky nemôžete vždy vedieť, či bol palivový filter vymenený, a to ani v prípade vozidiel s pravidelnou údržbou. Postupom času sa filter postupne zanáša nečistotami a vodou, čo obmedzuje prietok paliva. Medzi príznaky upchatého filtra patria znížený výkon, ťažkosti pri štartovaní a vyššia spotreba paliva. Tieto problémy môžu viesť k väčšiemu opotrebovaniu a v horšom prípade k drahým opravám. Aditíva proti usadeninám do paliva môžu pomôcť odstrániť usadeniny zo systému, ale úplné vyčistenie filtra nečakajte. Vzhľadom na zvýšený podiel etanolu v benzíne alebo biozložky v nafte musí byť filtračné médium výrazne odolnejšie ako v minulosti, keď sa tieto zložky do paliva nepridávali. Moderné filtre sú navrhnuté tak, aby zvládli náročnejšie filtrovanie moderných palív, no ich zanášanie sa stále nedá úplne eliminovať.