Na oprave ozubnicovej parnej lokomotívy pracovali od roku 2021. „Boli sme nútení urobiť údržbu, pretože vo valcoch sa prehrdzaveli kotlové rúry a voda už tiekla do pece,“ prezradil predseda občianskeho združenia Zubačka Zdenko Lopušný. Keď v júni roku 2022 prebehla tlaková skúška pred opravou za prítomnosti kotlového komisára, zistili nepríjemný fakt - okrem výmeny rúr museli osadiť aj nové pecné rozperky.
„Po tomto zistení čakali na našich členov klubu najzdĺhavejšie, ale o to zaujímavejšie práce. Na rad prišlo rozoberanie, brúsenie, vyrezávanie žiarnic, ako aj kompletné čistenie kotla z vnútornej strany,“ doplnil s tým, že počas zimy prebiehalo množstvo mravčej práce, ktorá sa odohrala v starom rušňovom depe v bratislavskej trubkárni.
„Vďaka pomoci členov z Klubu železničnej nostalgie Bratislava Východ a Klubu priateľov histórie železničnej dopravy sa rúry podarilo vyrobiť za 3 dni. Následne boli prevezené do Tisovca,“ dodal s tým, že vlani v novembri už nasledovala úradná tlaková skúška kotla. Bola úspešná.
Vo februári potom kotol natreli načierno a zložili aj lapač iskier, ktorý osadili do dymnice. Stačilo už len založiť vodné vane a kabínu rušňovodiča, po čom nasledovali skúšobné jazdy. Tie utvrdili dobrovoľníkov, že všetko urobili správne.
V minulosti sa podobnej opatere dostalo aj unikátnej parnej lokomotíve na čiernohorskej železnici
„Dôkazom, že oprava 118-ročnej lokomotívy vyšla na jednotku, je, že naskočila bez najmenších problémov,“ uzavrel predseda s tým, že najnáročnejšie bolo hľadanie správnych technologických postupov v nemeckej literatúre, ktorá bola písaná švabachom.