Stávka na komfort
So začiatkom nového tisícročia nastalo pomalé lúčenie s konvenčnými mechanickými parkovacími brzdami, ktoré po desaťročia patrili k základnej výbave vozidiel. Automobilový dodávateľ ZF TRW priniesol v roku 2001 svoju prvú elektrickú parkovaciu brzdu EPB (anglická skratka pre Electric Parking Brake) na trh, čím odštartoval novú éru v oblasti parkovacích systémov. Po tomto inovatívnom riešení siahli značky ako Audi, VW alebo Lancia, ktoré vďaka nemu mohli ponúknuť vyšší komfort pri ovládaní vozidla. V strmeni kotúčovej brzdy bol integrovaný malý, no výkonný elektromotor, ktorý odbremenil vodiča od potreby vynakladania vyššej sily na zatiahnutie brzdy. Navyše odstránením brzdového lanka sa zamedzilo problémom s jeho primŕzaním v zimných mesiacoch. Táto zdanlivá stávka na pohodlie však mala svoju cenu. V praxi totiž zavádzanie EPB prinieslo hneď niekoľko problémov, s ktorými sa klasické mechanické systémy nikdy nestretli a ktoré prekvapili aj výrobcov.
Zmena vodičských návykov
Desaťročia osvedčené dávkovanie brzdného účinku pravou rukou zrazu nebolo možné. Citlivé riadenie trakcie v nadväznosti na určenie spínacieho bodu spojky nahradilo prudké odbrzdenie trhnutím. Ak ste boli predtým zvyknutí rozbiehať sa do kopca s použitím ručnej brzdy, rovnaké využitie elektronickej bolo veľmi necitlivé. Keď sa vybil akumulátor alebo malo auto nejakú elektrickú poruchu, parkovacia brzda zostala zabrzdená a namiesto bežného odtiahnutia odťahovkou s navijakom ste museli voliť drahšiu alternatívu s nakladacím ramenom.
Upravil mu brzdy, a potom sa už len smial: Vyzerá takto koniec najlepšieho kamarátstva?
Už aj odtlačiť auto pár metrov z cesty na krajnicu mohol byť neriešiteľný problém, ak sa elektronická brzda „zahryzla“. Mladí vodiči sa v autoškole už neučia rozbiehať sa do kopca s dávkovaním brzdného účinku pravou rukou, lebo také vozidlá v autoparku nemajú. A čo riadený šmyk na snehu a ľade, ktorý sme dokázali vyvolať ručnou brzdou a potom ho aj jemne korigovať? Na to už môžeme zabudnúť.