Efekt publika, teda prítomnosť iných ľudí počas vykonávania činnosti môže zlepšiť alebo zhoršiť výkon človeka. Rovnaký efekt ovplyvňuje aj šimpanzy plniace úlohy na počítači a odvíja sa od počtu ľudí v obecenstve a náročnosti úlohy, uvádza štúdia vedcov z Kjótskej univerzity zverejnená 8. novembra vo vedeckom žurnále iScience.
Výsledky štúdie podľa vedcov naznačujú, že efekt publika sa objavil ešte predtým, ako sa objavili ľudské spoločenstvá, v ktorých veľkú rolu zohráva reputácia.
Je známe, že ľudia si vedome i podvedome všímajú obecenstvo a ovplyvňuje to ich výkon. Japonskí vedci preto chceli zistiť, či sa efekt publika môže vyskytovať aj u nehumanoidných ľudoopov. Šimpanzy žijú v hierarchických skupinách, no nebolo jasné, či a do akej miery ich výkon ovplyvňuje pozornosť publika.
Výskumníci analyzovali tisíce cvičení vykonaných za šesť rokov v Inštitúte na výskum primátov Kjótskej univerzity, počas ktorých šimpanzy riešili úlohy na dotykovej obrazovke.