Kontrola, ktorá sa zamerala na obdobie rokov 2020 - 2023, identifikovala zásadné nedostatky, ktoré môžu ohroziť finančnú stabilitu hlavného mesta Slovenska a jeho schopnosť realizovať nové investície. NKÚ preveroval projekty za viac ako 291 miliónov z balíka 490 miliónov eur, ktoré získalo hlavné mesto vďaka eurofondom. Tie mali metropole pomôcť pri rozširovaní nosného systému MHD.
Ide napríklad o trolejbusovú trať Autobusová stanica - Nové SND, novú električkovú trať v Petržalke či modernizáciu trate Dúbravsko-karloveská radiála. „Projekt trolejbusová trať Hlavná stanica - Patrónka - Riviéra musel Dopravný podnik Bratislava (DPB) dofinancovať sumou takmer 1,1 milióna z vlastných prostriedkov, pretože nebol do konca roka 2023 ukončený a bol zaradený medzi nefungujúce projekty,“ konštatuje NKÚ.
Kontrola potvrdila neefektívne projektové riadenie. „Ak bude mesto v budúcnosti realizovať akýkoľvek projekt, bude pri jeho spolufinancovaní odkázané na externé úvery,“ hovorí podpredsedníčka NKÚ Henrieta Crkoňová s tým, že tak bude zvyšovať zadlženosť.
Mestu vyčíta úverové zaťaženie a významné zlyhania manažmentu. To môže ohroziť finančnú stabilitu Bratislavy a jej možnosti realizovať nové projekty. „Úverové zaťaženie mesta je pod 50 percentami a mesto robí opatrenia, aby naďalej klesalo,“ namietol hovorca mesta Peter Bubla.