Vojenský vyšetrovací súd v piatok zistil, že prieskumné plavidlo sa v októbri potopilo, pretože jeho "autopilot nebol vypnutý, keď mal byť". Zotrvanie v režime autopilota viedlo k tomu, že loď udržiavala kurz smerom k pevnine, až kým nenarazila na útes a nakoniec neuviazla, vyplýva z vyšetrovania.
Loď HMNZS Manawanui ešte v októbri južne od najľudnatejšieho ostrova Samoy - Upolu začala horieť po náraze na útes a potopila sa. Nikto z desiatok námorníkov nezahynul, menší počet utrpel ľahšie zranenia. HMNZS Manawanui ako jedna z deviatich lodí malej novozélandskej námornej flotily mapovala oceánske dno.
Členovia posádky si všimli, že loď sa vychýlila z kurzu, a pokúsili sa zmeniť smer v domnienke, že stratili kontrolu nad loďou v dôsledku "poruchy ovládania pohonu". Súd však zistil, že zabudli skontrolovať vypnutie autopilota. Namiesto toho, aby sa loď vyhla nebezpečenstvu, "začala zrýchľovať smerom k útesu".
Nedávno sa potopila loď aj na africkom jazere Kivu
Novozélandská ministerka obrany Judith Collinsová uviedla, že tento incident "skutočne zrazil námorníctvo krajiny na kolená". "Bol to hrozný deň, ktorý sa však nevyhýba ani námorníctvu a obranným silám. Ide o obrovské sklamanie, ale už sa to stalo," uviedla Collinsová.
Vrak lode leží na stabilnej časti útesu zhruba 30 metrov pod hladinou. V nádržiach bolo asi 950 ton nafty, čo vyvolalo obavy zo vzniku ropnej škvrny, narušenia ekosystému a znehodnotenia dôležitých potravinových zdrojov. Záchranné tímy pracovali na vyzdvihnutí paliva bez väčších únikov.