Nikdy sme neboli čitateľskou veľmocou
Zuzana Kusá, sociologička SAV
Aj keď povinnú školskú dochádzku a nutnosť naučiť všetky deti písať, čítať a rátať zaviedla už Mária Terézia, veľká časť obyvateľstva a ich detí, sa tejto povinnosti v 18. a 19. a čiastočne aj v prvej tretine 20. storočia podrobovala len okrajovo. Sme spoločnosťou, kde sa veľká časť obyvateľov živila a živí ťažkou fyzickou prácou a svoj voľný čas trávila a trávi inak ako čítaním. Zvlášť, ak to nebola nikdy rodinná tradícia a ak ich prostredie školy nenaučilo mať z čítania pôžitok – či už pre málo zrozumiteľné texty učebníc, výber povinného čítania, prístup učiteľov a pod. Možno viac ako iné spoločnosti sme podľahli vizuálnemu informovaniu a kultúre. Sledovať televíziu, videá na internete a pod. je oveľa menej namáhavé, viac sa to pre ľudí vyčerpaných z práce spája s oddychom a so zábavou.