Ak chcete tovar vrátiť, záleží na tom, kde ste ho kúpili. Medzi kamennou predajňou a e-shopom je jeden podstatný rozdiel. Podľa aktuálneho vyjadrenia Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) v prípade kúpy v kamennom obchode žiadny právny predpis nepriznáva spotrebiteľovi právo na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu alebo právo na výmenu tovaru.
A preto spotrebiteľ nemá zákonné právo vynucovať od predávajúceho vrátenie peňazí alebo výmenu tovaru, ak ide o tovar bez chýb (chybným tovarom však nie je nevyhovujúci darček).
„Je teda vecou predávajúceho, či umožní spotrebiteľovi vymeniť tovar za iný, alebo odstúpiť od zmluvy, pričom podmienky, za akých je možné tak učiniť, stanovuje predávajúci (napr. lehota, do ktorej je možné odstúpiť od zmluvy alebo vymeniť tovar, výmena tovaru za poukážky, vrátenie tovaru s originál obalom, s pôvodnými visačkami atď.),“ upozorňujú zo SOI a dodávajú, že pri bezdôvodnej výmene tovaru (nevhodný darček) predávajúci nie je povinný vziať tovar späť či vymeniť za iný.
Všetko je vec dohody
Vždy si u predajcu overte, za akých podmienok a či je možné darček vrátiť/vymeniť. „Je to vždy vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim. Ak spotrebiteľ s takým niečím počíta, je potrebné sa vopred dohodnúť s predávajúcim predtým, než sa tovar zakúpi. Jednoznačne platí, že kúpou (zaplatením a prevzatím) jeho vlastnícke právo prechádza z predávajúceho na kupujúceho. Ide o klasický spôsob predaja v predajni, kde si ho spotrebiteľ môže pred kúpou prezrieť,“ uvádza SOI.