Priveľký, nevkusný či taký, aký už máte? Reč je o nepríjemných prekvapeniach pod vianočným stromčekom. Mnohí hneď po Vianociach začnú kontaktovať obchody a kuriérov, aby oblečenie, hračky či elektroniku vrátili alebo vymenili za iný tovar. Od čoho závisí, či nevhodný darček môžete vrátiť, alebo vymeniť?
Zákonné odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu (14 dní od prevzatia tovaru) je možné pri zmluvách uzatvorených na diaľku a mimo prevádzkových priestorov predajcu (napr. e-shop). Ale aj v tomto prípade sú výnimky, keď zákon vylučuje právo na odstúpenie v závislosti od predmetu danej zmluvy.
Kamenná predajňa
- Pred kúpou si spotrebiteľ môže tovar prezrieť a vyskúšať.
- Ak tovar nemá chyby, predávajúci nie je povinný vziať ho späť alebo ho vymeniť za iný.
- Či tovar možno vrátiť, alebo vymeniť, závisí len od predávajúceho.
- Iba on stanovuje podmienky, napr. lehotu na odstúpenie od zmluvy alebo výmenu tovaru, výmenu tovaru za poukážky, vrátenie tovaru s originálnym obalom, s pôvodnými visačkami atď.
- Za chybu sa nepovažuje nevyhovujúci tvar, farba či veľkosť.
Internetový obchod
- Ide o predaj tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzky predávajúceho.
- Spotrebiteľ môže bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do 14 dní.
- Rozhodnutie si vyžaduje oznámenie o odstúpení od zmluvy.
- Lehota začína plynúť prevzatím tovaru či uzavretím zmluvy o poskytnutí služby.
- Predávajúci je povinný vrátiť peniaze najneskôr do 14 dní od doručenia oznámenia.
Čo sa nedá vrátiť
- Tovar, ktorý rýchlo podlieha skaze.
- Zvukové či audiovizuálne záznamy, knihy alebo softvér v ochrannom obale, ak ste ho už rozbalili.
- Tovar zhotovený podľa vašich osobitných požiadaviek, tovar vyrobený na mieru alebo iba pre vás.
- Služba, ak ste výslovne súhlasili s jej poskytnutím, že strácate právo na odstúpenie od zmluvy.