Zvyčajne sa to prejaví, keď sa nič nezmení v obvyklých parametroch. Rovnaká trasa, rovnaký objem premávky, rovnaký vodič a rovnaký štýl jazdy - a napriek tomu spotreba stúpa.
Základná svojpomocná kontrola
Predtým, ako auto odveziete do servisu, môžete sami skontrolovať niekoľko vecí, ktoré by mohli byť príčinou zvýšenej spotreby. To zahŕňa kontrolu tlaku v pneumatikách. Ak je výrazne nižšia, ako je špecifikovaná, prípadne je mäkkých hneď niekoľko pneumatík, pátranie po príčine vysokej spotreby je ukončené. V dôsledku nízkeho tlaku vzduchu sa môže spotreba zvýšiť až o 30 percent. Nemenej dôležitú úlohu zohráva odpor vzduchu. Vidno to napríklad pri použití strešného boxu. Po každom použití ho demontujte, rovnako ako nosiče na bicykle a podobne. Rýchlo sa dá skontrolovať aj stav vzduchového filtra. Ak je znečistený, znížený prietok vzduchu sťažuje prácu motora, len ťažko sa dá vyrobiť optimálna palivová zmes, čo zvyšuje smäd po palive. Svojpomocne si môžete skontrolovať aj stav ložísk v kolesách, prípadne zaseknuté piestiky bŕzd. Stačí auto zdvihnúť na zdviháku a rukou vyskúšať voľné otáčanie kolesa.
Zvukové prejavy, ktoré si žiadajú servis
Za zvýšenú spotrebu paliva môžu aj chybné pomocné agregáty, ako napríklad pokazený kompresor klimatizácie. Kompresor sa spúšťa pomocou magnetickej spojky cez klinový remeň a odvtedy poskytuje motoru zvýšený odpor. Stáva sa primerane smädnejším a v závislosti od konštrukcie a veľkosti spotrebuje v dôsledku klimatizácie o 0,5 až 2,5 litra paliva na 100 kilometrov viac. Ak je magnetická spojka chybná, kompresor sa už neodpája, takže zvýšený odpor zostane natrvalo. To isté platí pre moderné alternátory, ktoré pracujú len v režime dobehu a pri zaťažení sú odpojené. Aj keď elektromagnetický ventil nezlyhal, rozbité ložisko alebo chybná remenica môžu sťažiť chod agregátov a zvýšiť pracovný odpor motora. Zodpovedajúce poškodenie možno zvyčajne rozpoznať podľa zvuku. Vo všeobecnosti platí, že kvíliace a pískajúce zvuky z pomocných agregátov si vyžadujú zásah v servise.