Vinná môže byť elektronika
Elektronické riadenie motora je ďalším možným zdrojom chýb, ktoré treba vziať do úvahy, ak je spotreba paliva nezvyčajne vysoká. Vo väčšine prípadov nie je chybná samotná riadiaca jednotka, ale skôr jeden z mnohých senzorov, ktoré dodávajú riadiacej jednotke informácie. Najdôležitejšie z nich sú snímač hmotnosti vzduchu (tzv. váha vzduchu), snímač kľukového hriadeľa, lambda sonda, snímač vačkového hriadeľa, snímač škrtiacej klapky, snímač klepania, snímač teploty chladiacej kvapaliny, snímač TDC (poloha hornej úvrate) a snímač teploty vzduchu. Z údajov poskytnutých týmito snímačmi riadiaca jednotka motora okrem iného vypočítava čas zapaľovania a množstvo a čas vstrekovania paliva. Stačí, aby sa jeden senzor mýlil a vstrekovanie paliva bude chybné. Ak senzory zlyhajú, motor zvyčajne prejde do programu núdzového chodu (rozsvieti sa kontrolka motora). Chybu nájdu v servise na diagnostickom počítači.
Závažnejšie poruchy starších áut
Zvýšenie spotreby môže nastať aj opotrebovaním motora pri staršom aute. Chybné tesnenie hlavy valcov spôsobí stratu kompresie, rovnako ako zle tesniace ventily alebo dokonca opotrebované piestne krúžky. Vodič pozoruje zníženie výkonu a zvýšenie spotreby a aj dymivosti. Pomôže skúška kompresie v servise. Tlakomer potvrdí, či je kompresia vo valcoch ešte dobrá. Automatická prevodovka môže vo vyššom veku radiť neskoro a dlhšie držanie nízkych prevodov vedie tiež k zvýšenej spotrebe. Niekedy pomôže preplach a výmena prevodového oleja. Za vysokou spotrebou môže byť aj taká triviálna vec ako stará sviečka. Ich výmena je lacná. Komplikovanejšie je to so vstrekovačmi paliva, ktoré sa vekom zanesú uhlíkom (hovorí sa, že karbonizujú alebo zakoksujú). Niekedy sa dajú ešte prečistiť, inokedy už len vymeniť.