Slovenskí športovci zo Zväzu slovenského lyžovania (ZSL), ktorí precestovali svet a poznajú svahy ako málokto, prezradili svoju skúsenosť. Zároveň posielajú všetkým milovníkov zimných športov zopár rád, ako zvýšiť vlastným pričineným bezpečnosť počas lyžovačky.
Možno zostanú mnohí Slováci prekvapení, no sú to práve naše svahy, ktoré považujú členovia ZSL za najmenej bezpečné a to nie pre ich kvalitu, no pre nedostatok ohľaduplnosti niektorých lyžiarov voči ostatným na kopci. Podobne sú na tom podľa nich aj lyžiari z Čiech. Naopak, skokan na lyžiach Hektor Kapustík vyzdvihuje kanadský Whistler, držiteľ slovenského rýchlostného rekordu Michal Bekeš má najlepšie skúsenosti s lyžiarmi zo Švédska. Hektor Kapustík, ktorý sa nedávno kvalifikoval do Svetového pohára a po 11 rokoch reprezentoval Slovensko v skokoch na lyžiach v tejto prestížnej súťaži ocenil lyžiarov z Kanady. Bezočivosť na svahu ho naopak najviac prekvapila v Číne.
A čo podľa profesionálnych lyžiarov najviac vplýva na bezpečnosť? Častým problémom, ktorý sa odzrkadľuje na nebezpečnej jazde, je zlý stav lyží či snowboardu. „Ľudia jazdia na svahu s neservisovanými lyžami s tupými hranami a to vedie k nestabilnej jazde. Taktiež nemajú nastavené viazanie podľa svojich zručností, hmotnosti a ďalších individuálnych atribútov,“ vysvetľuje najčastejšie prehrešky rekreačných lyžiarov Michal Bekeš, reprezentant ZSL.
Mladý talent slovenského lyžovania Andrej Barnáš, ktorý nedávno získal bronz v Super-G na Olympijských hrách mládeže v Južnej Kórei, poukazuje na ďalší problém: „Ľudia často zanedbávajú nosenie prilieb, preceňujú svoje schopnosti, alebo nie sú ani oboznámení so svojim výstrojom.“
Freestyle snowboardista Jakub Válek, ďalší z úspešných reprezentantov Zväzu slovenského lyžovania, dodáva: „Veľa ľudí si myslí, že je na lyžiach či snowboarde ako doma a že sa im nemôže nič stať. No keď pridajú na rýchlosti, je veľmi pravdepodobné, že nastane zrážka s inými turistami v stredisku."
Na otázku najdôležitejšieho bezpečnostného prvku sa všetci reprezentanti ZSL zhodli - je to prilba. „Konkrétny bezpečnostný prvok na lyži je ťažko povedať, keďže to beriem ako celok,“ dodáva Bekeš, ktorého osobný a aj slovenský národný rekord je neuveriteľných 248 km/h. Podľa profesionálov je dobré mať počas jazdy aj chránič chrbtice, ktorý tiež považujú za kľúčový ochranný prvok.