Ešte sme sa nestihli spamätať z cétečkovej kauzy v Piešťanoch, a už na Slovensku dozrieva ďalší škandál. Miliónové predraženie medicínskeho prístroja vyzerá popritom len ako hra o fazuľky. Štátne lesy totiž vypísali tender na odvoz dreva, pri ktorom tiež veľa vecí smrdí. Pre Nový Čas sa rozhodli prehovoriť malí prepravcovia dreva. Pod rúškom anonymity zo strachu o to, že prídu o svoje príjmy, odhaľujú temné zákulisie biznisu s drevom. Ako to funguje a čo na to kompetentní?
Na podivný tender upozornil poslanec Ján Mičovský z Obyčajných ľudí. Tomu sa nepáči, že lesníci poverili tendrom súkromnú firmu, ktorej zaplatili 3-tisíc €, hoci na to majú vlastný odbor. Jeho výsledkom je oveľa vyššia cena ako doteraz. Podľa podkladov, ktoré minister Jahnátek poslal Mičovskému, cudzí prepravcovia za kubík dreva dostávali priemerne 4,26 €, vysúťažená cena je až 6,33 €, čo pri 1,3 milióna odvezených kubíkov za štyri roky znamená predraženie až o 10 764 000 €.
Extrémne podmienky
A to nie je všetko. Tender rozdelili na tri časti Slovenska - východ, stred a západ. Úspešné boli veľké firmy a na východnom Slovensku to vyhrala skupina dvoch spoločností. Malí prepravcovia, ktorí z lesov doteraz odvážali drevo, sa búria. Tvrdia, že ich štátny podnik od tendra odstavil tým, ako nastavili podmienky.
„Museli ste mať 10-miliónový ročný obrat, zložiť zábezpeku 300-tisíc €, preto sme sa ani nemohli prihlásiť. Kto má dnes také peniaze? Okrem toho ste sa museli preukázať 50 autami s emisnou normou Euro 4, to predsa na Slovensku nemá nikto,“ sťažujú sa muži, ktorí doteraz z lesov odvážali drevo.
Lesy: Mohli sa spojiť
Štátny podnik má svoje vysvetlenie. „Vzhľadom na požadovaný objem prác a veľkosť zákazky boli požiadavky primerané. Aj menšie firmy majú možnosť sa v prípade takých tendrov spojiť a splniť súťažné podmienky,“ tvrdí hovorca Lesov Vlastimil Rezek. Dopadlo to tak, že víťazi si zamluvnili malých prepravcov, ktorí to robili predtým.
„Najskôr sme to odmietli a nikto drevo nevozil. Ponúkli nám oveľa nižšie ceny, napríklad na 1 kilometer kubíka listnatého dreva sme mali 3 €, oni nám dali 2,5 €. Príjem potrebujeme, preto nakoniec súhlasili. Vozíme na starých Tatrách 148, zrazu už nikomu Euro 4 nechýba,“ povedali nám. Lesy tvrdia, že každý z víťazov sa preukázal potrebnými nákladiakmi. „Spôsob zabezpečenia plnenia platnej zmluvy je výhradnou záležitosťou dodávateľa. Pokiaľ, samozrejme, neporušuje zmluvné ustanovenie a platnú legislatívu,“ dodal Rezek.
Čo smrdí na tendri Lesov SR?
- robila ho externá firma napriek tomu, že Lesy SR majú na to vlastný odbor
- vysúťažené ceny sú podstatne vyššie ako doteraz
- malí prepravcovia sa z dôvodu podmienok nemohli zúčastniť na súťaži
- víťazi tendra odvoz zabezpečujú subdodávateľsky, platia malým prepravcom, ktorým podstatne zosekali ceny
Mičovský písal Ficovi
Poslanec napísal Ficovi interpeláciu. „Priemerná cena odvozu dreva novým prepravcom je 0,26 €/m 3/km. V roku 2013 bola 0,21 €/m3/km. Vami uvádzané zdraženie nezodpovedá skutočnosti,“ napísal Fico. Mičovský hovorí, že ak by to bolo tak, ide o nárast cien o 24 percent.