Štrbské Pleso sa pred 55 rokmi stalo dejiskom majstrovstiev: Prečo šampióna z Tatier pred MS odstavili?
27. 2. 2025, 12:00

Zdroj: nmh/iglu, ajl
Veľká paráda, na ktorú dodnes s láskou spomínajú! Štrbské Pleso je naším najznámejším zimným strediskom. V minulosti mal tento športový areál dvakrát visačku svetový. Prvé zimné majstrovstva sveta v severských disciplínach sa tu konali v roku 1935 a tie ďalšie, oveľa známejšie, v roku 1970. A priame prenosy v televízii boli prvýkrát vysielané vo farbe.
Zdroj: ajl
Zdroj: nmh/iglu, ajl
Zdroj: nmh/iglu
Galéria k článku
Na vtedajšiu veľkú slávu si spomína aj Július Lupták (82), ktorý bol síce niekoľkonásobným majstrom krajiny v bežeckom lyžovaní, no na šampionáte sa nemohol zúčastniť. Prečo?

Majstrovstvá sveta v severských disciplínach sa na Štrbskom Plese konali dvakrát. FIS vybral spomedzi ostatných uchádzačov práve Štrbské Pleso kvôli dobrým snehovým podmienkam, schopným organizátorom a solídnemu technickému vybaveniu.
Na dobudovanie areálu mali tatranskí organizátori v prípade oboch šampionátov tri roky. V roku 1935 bolo výrazne menej disciplín. Najväčší problém bol vtedy s prestavbou skokanského mostíka. Štrbskí tesári ho museli prestavať a zväčšiť.
Organizátori očakávali účasť asi 60-tisíc návštevníkov. Neprialo im však počasie. Niekoľkodňový silný vietor výrazne zredukoval návštevnosť a niektoré disciplíny sa dokonca ani nekonali.
Nápad z chaty
Omnoho náročnejšia výstavba však čakala organizátorov majstrovstiev sveta v roku 1970. „S nápadom sme ako partia nadšencov prišli na chatke pri Dobšinskej priehrade v roku 1965. O dva roky sme už našu žiadosť o usporiadanie majstrovstiev obhajovali na kongrese FIS v libanonskom Bejrúte a hneď v prvom kole hlasovania sme uspeli. Za tri roky sme skoro z nuly vybudovali všetko,“ prezradil Novému Času pred troma rokmi vtedajší predseda organizačného výboru MS1970 a predseda Národného výboru Vysoké Tatry, dnes už nebohý Jozef Lukáč († 97).
Najväčšie obavy mali podľa jeho slov najmä z dopravy. „Vedeli sme, že nová zubačka to nezvládne a kyvadlová autobusová doprava mala tiež svoje limity. Nakoniec sa to podarilo a tých stotisíc denných návštevníkov sme zvládli,“ dodal.