Nový Čas včera informoval, že verejná súťaž predražila odvoz z našich lesov o 10 miliónov eur. Štátny podnik tvrdí, že reálne je to len šesť. Cétečková kauza v piešťanskej nemocnici, kde lietal jeden milión, pripravila o kreslo ministerku zdravotníctva Zuzanu Zvolenskú a podpredsedníčku parlamentu Renátu Zmajkovičovú. Ako sa premiér Fico porátal s týmto tendrom?
Pre štátne lesy robila tender na odvoz dreva súkromná firma za 3-tisíc eur. Výsledkom bol poriadny nárast cien. Nový Čas mal k dispozícii priemerné vysúťažené ceny, podľa ktorých by sa odvoz dreva oproti tomu, keď ho vozili malí miestni prepravcovia predražil o 10,8 milióna eur. Úrad vlády a aj ministerstvo pôdohospodárstva, pod ktoré lesy patria, nás odkázali na Lesy. Tie tvrdia, že zvýšenie až také vysoké nebude. „Reálne zvýšenie cien odvozu dreva je o približne 5 centov/kubík/kilometer. Ide iba o rámcové zmluvy, ktoré uvádzajú iba maximálne množstvá odvozu. Tie sa veľmi pravdepodobne nenaplnia, lebo vedenie rozhodlo o posilnení vlastných odvozných kapacít,“ tvrdí Vlastimil Rezek.
Poslanec Ján Mičovský, ktorý na kauzu upozornil, sa s vysvetlením neuspokojil. „Aj z týchto 5 centov vyplýva za štyri roky predraženie o 5,8 milióna eur. Skutoční prepravcovia dreva z toho nemajú nič. Tí, ktorí tendre vyhrali, im platia menej, ako keď to robili predtým sami,“ povedal Mičovský. Novému Času sa ozvali nespokojní drobní prepravcovia dreva, ktorí pracujú pre víťazov. Tým prekáža, že boli odstavení od tendra požiadavkami ako 300-tisíc eur zábezpeka, obrat 10 miliónov eur či 50 áut s normou Euro 4. „Toľko áut nemá na Slovensku nikto. Ani tí, čo vyhrali. Drevo teraz odvážame my na starých tatrovkách a nikomu Euro 4 už nechýba,“ povedal jeden z prepravcov. My sme sa boli pozrieť v nitrianskej firme, ktorá zákazku vyhrala. Tá priznala, že to rieši dodávateľsky. „My máme 90 áut Euro 5, sú tam aj vozidlá na odvoz dreva. Prepravcov zazmluvňujeme, lebo máme veľa práce,“ povedal nám Štefan Levický z firmy, ktorá vozí drevo v Stredoslovenskom kraji.