Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
30.01.2015 16:15 | Správy | Servis | Rodina

Zlé známky na vysvedčení môžu naštartovať: Ako sa ľahšie učiť a deti motivovať!

Už je tu zas. Vysvedčenie! Žiaci dnes dostanú do rúk polročné vysvedčenie. Nebude mať však podobu, na akú sme boli zvyknutí.  

Hodnotenie polročných výsledkov môže mnohých rodičov zaskočiť a možno aj nahnevať. Ale namiesto výprasku je potrebné sa zamerať na veci, ktoré sa dajú zlepšiť. Napríklad existuje množstvo trikov, ako si deti učivo ľahšie zapamätajú.

Nájdete ich aj v knihe Tipy a triky na lepšie učenie. Psychologička vám poradí, čo zlepšiť na vašej rodičovskej strane. Podľa odborníkov zlá pamäť neexistuje. Existuje len pamäť, ktorá je zle využívaná, záujem alebo nezáujem.

 

1. Tvorenie príbehov

Pomáha vytvoriť súvislosti medzi jednotlivými informáciami a človek si, prirodzene, ľahšie zapamätá text, ktorý má dej.
Príklad:
Zapamätajte si nasledujúce úlohy a utvorte z nich príbeh, dávajte pozor na logický sled:
odviezť sa do banky a vybrať peniaze, natankovať benzín, kúpiť kufor, kaderníčka, kozmetický salón, fotograf, z lekárne priniesť očkovacie sérum, lekár, v cestovnej kancelárii vyzdvihnúť letenky.

2. Somárske mostíky

Pomáhajú utvárať „mostík“ medzi pravou a ľavou hemisférou. Najrýchlejšie si zapamätáte tie, ktoré sa rýmujú, alebo také, ktoré majú rytmus, alebo keď sa každé slovo začína rovnakou hláskou.
Príklad:

  • Rím podľa povesti založili v roku 753.

Sedem, päť, tri, príma
- založenie Ríma

  • K vodíku sa kyslík hodí

H dve O je značka vody

  • NaCl - sodík, chlór

- to je naša jedlá soľ.

  • Somársky mostík na vymenovanie neznelých spoluhlások

Čo furt chce krkavec pod šírymi stráňami Tatier.

3. Použite vnútorný zrak

Naučte sa naspamäť tieto kľúčové slová. Je ich 12 a zdá sa to veľa, ale keď si každé predstavíte aspoň na sekundu vo svojom vnútri, pôjde to ľahko:
- jednotná mena, dvojčatá, trojklanný nerv, štvornožec, päť prstov jednej ruky, šesťposchodový dom, sedmospáč, devätorák, desať malých černoškov, futbalová jedenástka, dvanásť mesiacov

4. Slovné reťazce

Jednotlivé pojmy sa vždy v predstave spájajú s nasledujúcimi. Tak vzniká reťazec. Pokojne to môže byť aj priebeh deja.
Pokúste si zapamätať jednotlivé termíny tak, že si každú obrazovú predstavu vždy spojíte s nasledujúcou. Vo svojich predstavách využite napr. aj zvuky, precíťte pocity, ktoré jednotlivé pojmy vo vás vyvolávajú.
- zapamätajte si týmto spôsobom napríklad vybrané slová po S: syn, syr, sýty, sypať, syseľ, syčať, sýkorka, sychravý, vysychať, osýpky, sypký, sykať

Príklad: 

syn je syr po ňom je sýty bude sypať, atď...

5. Technika loci

- Loci pochádza z latinského slova locus a znamená miesto. Pri tejto technike je dôležité presné určenie miesta alebo presné umiestnenie informácie. Ak napríklad vieme, kde jednotliví spolužiaci na hodine sedeli, pomôže nám to zapamätať si ich mená.
- Môžete si napríklad zapamätať jednotlivé udalosti v histórii s jednotlivými časťami na tele:
panovníkmi Veľkej Moravy boli Mojmír - čelo, Rastislav - nos a Svätopluk - ústa.

6. Čísla

- Zvyčajne sa pamätajú najhoršie, pretože sú abstraktné. Našťastie existuje niekoľko trikov, ako si ich uložiť do hlavy:
- predstavte si klávesnicu na počítači, a to ako číselnú kombináciu vyťukávate
- rozložte si číslo na jednoduché sčítanie, napr.: 718 - 7+1 = 8
- skúste číslam vdýchnuť dušu - napr. 8 je snehuliak, 3 je letiaca vrana a pod.

7. Ako si zapamätať prečítané

- Po prečítaní akéhokoľvek textu si nakreslite pamäťovú mapu - do stredu dajte kľúčové slovo a okolo neho všetky ostatné fakty, ktoré sa naň viažu.
- S textom sa vždy pohrajte, podčiarknite si dôležité pasáže, urobte si vlastné poznámky či kresby.
- Po prečítaní si vždy text rekapitulujte.

Najdôležitejšie sú komunikácia a dôvera

Gabriela Herényiová, detská psychologička
- Rodičia by sa mali snažiť nadviazať s dieťaťom kontakt. Spoznať ho a vedieť, čo ho zaujíma a ako sa s ním rozprávať. Niektoré deti potrebujú pokoj, iné sa realizujú v množstve krúžkov. Je dôležité všímať si aj neverbálne prejavy, ako je nervozita pred skúškou alebo nástupom do školy.

Najčastejšie chyby rodičov
- Zabúdajú dieťa chváliť.
- Pripomínajú mu len chyby a úspechy berú ako samozrejmosť.
- Vyhrážajú sa rôznymi trestami a obmedzeniami.
- Plnia si svoje sny prostredníctvom svojich detí.
- Nedoprajú dieťaťu voľný čas na sebarealizáciu a hranie.
- Nepoznajú dostatočne svoje dieťa a nútia ho do niečoho, čo ho vôbec nebaví.

Ako dieťa správne motivovať
- Pochváliť ho pred niekým (kamarátom, známym).
- Vysvetliť mu, že štúdiom môže byť úspešné v živote a splniť si svoje sny.
- Zvyšovať mu sebavedomie a pripomínať mu, ako niečo úspešne zvládlo a je šikovné.
- Niekedy treba aj zvýšiť hlas a zdôrazniť rodičovskú autoritu.
- Dbať na to, čo dieťa zaujíma a podporovať ho v tom.

Ako pamäť funguje 

Má tri stupne

ultrakrátkodobá (30 sekúnd), krátkodobá pamäť (myšlienkové spojenia), dlhodobá pamäť (opakovanie). Každá informácia, ktorá sa má uložiť do dlhodobej pamäti, musí prejsť všetkými tromi stupňami.

30 sekúnd

nová informácia kmitá ako elektrické vlnenie v ultrakrátkodobej pamäti. Ak si v tomto čase k niektorej informácii vytvoríme myšlienkové spojenie, naďalej v krátkodobej pamäti ostáva. No krátkodobá pamäť má svoju kapacitu. Človek si napríklad dokáže krátkodobo zapamätať iba 7-miestne číslo.

Opakovaním

informácia postúpi do dlhodobej pamäti, v ktorej sa natrvalo uloží. Zabezpečujú to chemické procesy v nervových bunkách. Schopnosť si znovu tieto informácie vyvolať môže byť rôzna.

Ak vieme,

prečo sa učíme, osvojíme si učebnú látku podstatne ľahšie, ako si zapamätáme náhodné informácie. No dôležitú úlohu pri zapamätávaní, ktoré má byť trvalé, zohráva aj opakovanie.

Obrazotvornosť

je pri zapamätávaní kľúčová, rovnako ako opakovanie. Nejaký pojem skutočne pochopíme len vtedy, ak si o ňom dokážeme utvoriť predstavu. Preto je dôležité trénovať aj svoju obrazotvornosť.

Zmysly

môžeme do osvojovania si informácií zapojiť tiež. Platí, že čím viac zmyslov zapojíte a čím intenzívnejšie sa budú na tomto procese zúčastňovať, tým jednoduchšie si všetko zapamätáte.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk

Predsedníčka Európskeho parlamentu (EP) Roberta Metsolová.
Metsolová a europarlament vyzvali na ochranu žien v Európe: Urobme svet oranžovým, odkazujú
Na snímke predseda vojenského výboru NATO admirál Rob Bauer.
Výzva pre firmy a podnikateľov! Pripravte sa na možný vojnový scenár, odkazuje šéf Vojenského výboru NATO
Ruský prezident Vladimir Putin.
Kauza použitia zakázaného plynu na Ukrajine: Rusi hovoria o pomste! Na koho ukazujú prstom?
Český minister zahraničných vecí Jan Lipavský.
Dočkáme sa konca krízy? Český minister o rokovaní so slovenskou vládou: Takto to vidí on
Mužovi smrť zmenila život
Vincent bol 45 minút klinicky mŕtvy: Na všetko sa pozeral zhora! Z druhej strany si odniesol 3 veci
Tajomník ruskej Rady bezpečnosti Sergej Šojgu.
Ruský tajomník Sergej Šojgu rokoval s Talibanom: Hovoria o prehĺbení spolupráce
Juraj Slafkovský v drese Montrealu.
Foto
Tvrdá rana pre Slafkovského: Tréner Montrealu učinil rázny krok!
Ošípané v chlieve (ilustračná fotografia).
Školáčku († 17) uštvali k smrti ošípané: V chlieve išlo o sekundy! Desivé, čo zvieratá urobili
Gisele Pelicotová sa stala obeťou približne 200 opakovaných znásilnení.
Roky ju dával znásilňovať jej vlastný muž: Prešla si peklom! Takýto trest navrhujú
(ilustračné foto).
Obeťami trestných činov sú najčastejšie ženy: Ide o tichú epidémiu! Tento deň poukazuje na globálny problém
Rodina dúfa, že niekedy zistí, čo sa Shanahan stalo.
Foto
Srdcervúce úmrtie krásnej kaderníčky († 28): Jej osud bude rodinu mátať naveky
Na snímke minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Minister Drucker odkazuje z Bruselu: Aké má EÚ plány s mobilmi na školách?