Hodnotenie polročných výsledkov môže mnohých rodičov zaskočiť a možno aj nahnevať. Ale namiesto výprasku je potrebné sa zamerať na veci, ktoré sa dajú zlepšiť. Napríklad existuje množstvo trikov, ako si deti učivo ľahšie zapamätajú.
Nájdete ich aj v knihe Tipy a triky na lepšie učenie. Psychologička vám poradí, čo zlepšiť na vašej rodičovskej strane. Podľa odborníkov zlá pamäť neexistuje. Existuje len pamäť, ktorá je zle využívaná, záujem alebo nezáujem.
Pomáha vytvoriť súvislosti medzi jednotlivými informáciami a človek si, prirodzene, ľahšie zapamätá text, ktorý má dej.
Príklad:
Zapamätajte si nasledujúce úlohy a utvorte z nich príbeh, dávajte pozor na logický sled:
odviezť sa do banky a vybrať peniaze, natankovať benzín, kúpiť kufor, kaderníčka, kozmetický salón, fotograf, z lekárne priniesť očkovacie sérum, lekár, v cestovnej kancelárii vyzdvihnúť letenky.
2. Somárske mostíky
Pomáhajú utvárať „mostík“ medzi pravou a ľavou hemisférou. Najrýchlejšie si zapamätáte tie, ktoré sa rýmujú, alebo také, ktoré majú rytmus, alebo keď sa každé slovo začína rovnakou hláskou.
Príklad:
- Rím podľa povesti založili v roku 753.
Sedem, päť, tri, príma
- založenie Ríma
- K vodíku sa kyslík hodí
H dve O je značka vody
- NaCl - sodík, chlór
- to je naša jedlá soľ.
- Somársky mostík na vymenovanie neznelých spoluhlások
Čo furt chce krkavec pod šírymi stráňami Tatier.
3. Použite vnútorný zrak
Naučte sa naspamäť tieto kľúčové slová. Je ich 12 a zdá sa to veľa, ale keď si každé predstavíte aspoň na sekundu vo svojom vnútri, pôjde to ľahko:
- jednotná mena, dvojčatá, trojklanný nerv, štvornožec, päť prstov jednej ruky, šesťposchodový dom, sedmospáč, devätorák, desať malých černoškov, futbalová jedenástka, dvanásť mesiacov
4. Slovné reťazce
Jednotlivé pojmy sa vždy v predstave spájajú s nasledujúcimi. Tak vzniká reťazec. Pokojne to môže byť aj priebeh deja.
Pokúste si zapamätať jednotlivé termíny tak, že si každú obrazovú predstavu vždy spojíte s nasledujúcou. Vo svojich predstavách využite napr. aj zvuky, precíťte pocity, ktoré jednotlivé pojmy vo vás vyvolávajú.
- zapamätajte si týmto spôsobom napríklad vybrané slová po S: syn, syr, sýty, sypať, syseľ, syčať, sýkorka, sychravý, vysychať, osýpky, sypký, sykať
Príklad:
syn je syr po ňom je sýty bude sypať, atď...
5. Technika loci
- Loci pochádza z latinského slova locus a znamená miesto. Pri tejto technike je dôležité presné určenie miesta alebo presné umiestnenie informácie. Ak napríklad vieme, kde jednotliví spolužiaci na hodine sedeli, pomôže nám to zapamätať si ich mená.
- Môžete si napríklad zapamätať jednotlivé udalosti v histórii s jednotlivými časťami na tele:
panovníkmi Veľkej Moravy boli Mojmír - čelo, Rastislav - nos a Svätopluk - ústa.
6. Čísla
- Zvyčajne sa pamätajú najhoršie, pretože sú abstraktné. Našťastie existuje niekoľko trikov, ako si ich uložiť do hlavy:
- predstavte si klávesnicu na počítači, a to ako číselnú kombináciu vyťukávate
- rozložte si číslo na jednoduché sčítanie, napr.: 718 - 7+1 = 8
- skúste číslam vdýchnuť dušu - napr. 8 je snehuliak, 3 je letiaca vrana a pod.
7. Ako si zapamätať prečítané
- Po prečítaní akéhokoľvek textu si nakreslite pamäťovú mapu - do stredu dajte kľúčové slovo a okolo neho všetky ostatné fakty, ktoré sa naň viažu.
- S textom sa vždy pohrajte, podčiarknite si dôležité pasáže, urobte si vlastné poznámky či kresby.
- Po prečítaní si vždy text rekapitulujte.
Najdôležitejšie sú komunikácia a dôvera
Gabriela Herényiová, detská psychologička
- Rodičia by sa mali snažiť nadviazať s dieťaťom kontakt. Spoznať ho a vedieť, čo ho zaujíma a ako sa s ním rozprávať. Niektoré deti potrebujú pokoj, iné sa realizujú v množstve krúžkov. Je dôležité všímať si aj neverbálne prejavy, ako je nervozita pred skúškou alebo nástupom do školy.
Najčastejšie chyby rodičov
- Zabúdajú dieťa chváliť.
- Pripomínajú mu len chyby a úspechy berú ako samozrejmosť.
- Vyhrážajú sa rôznymi trestami a obmedzeniami.
- Plnia si svoje sny prostredníctvom svojich detí.
- Nedoprajú dieťaťu voľný čas na sebarealizáciu a hranie.
- Nepoznajú dostatočne svoje dieťa a nútia ho do niečoho, čo ho vôbec nebaví.
Ako dieťa správne motivovať
- Pochváliť ho pred niekým (kamarátom, známym).
- Vysvetliť mu, že štúdiom môže byť úspešné v živote a splniť si svoje sny.
- Zvyšovať mu sebavedomie a pripomínať mu, ako niečo úspešne zvládlo a je šikovné.
- Niekedy treba aj zvýšiť hlas a zdôrazniť rodičovskú autoritu.
- Dbať na to, čo dieťa zaujíma a podporovať ho v tom.
Ako pamäť funguje
Má tri stupne
ultrakrátkodobá (30 sekúnd), krátkodobá pamäť (myšlienkové spojenia), dlhodobá pamäť (opakovanie). Každá informácia, ktorá sa má uložiť do dlhodobej pamäti, musí prejsť všetkými tromi stupňami.
30 sekúnd
nová informácia kmitá ako elektrické vlnenie v ultrakrátkodobej pamäti. Ak si v tomto čase k niektorej informácii vytvoríme myšlienkové spojenie, naďalej v krátkodobej pamäti ostáva. No krátkodobá pamäť má svoju kapacitu. Človek si napríklad dokáže krátkodobo zapamätať iba 7-miestne číslo.
Opakovaním
informácia postúpi do dlhodobej pamäti, v ktorej sa natrvalo uloží. Zabezpečujú to chemické procesy v nervových bunkách. Schopnosť si znovu tieto informácie vyvolať môže byť rôzna.
Ak vieme,
prečo sa učíme, osvojíme si učebnú látku podstatne ľahšie, ako si zapamätáme náhodné informácie. No dôležitú úlohu pri zapamätávaní, ktoré má byť trvalé, zohráva aj opakovanie.
Obrazotvornosť
je pri zapamätávaní kľúčová, rovnako ako opakovanie. Nejaký pojem skutočne pochopíme len vtedy, ak si o ňom dokážeme utvoriť predstavu. Preto je dôležité trénovať aj svoju obrazotvornosť.
Zmysly
môžeme do osvojovania si informácií zapojiť tiež. Platí, že čím viac zmyslov zapojíte a čím intenzívnejšie sa budú na tomto procese zúčastňovať, tým jednoduchšie si všetko zapamätáte.