Za každým filmom sa skrývajú tisícky hodín mravčej práce ľudí, z ktorých sa mnohí ani nedostanú do titulkov. Jedným z tejto armády neznámych je aj Handlovčan Vladimír Valovič (33).
Svoj kumšt ukázal v takých trhákoch, ako boli napríklad Strážcovia galaxie, Piráti z Karibiku, Lincoln či Gravitácia, ktorá dostala pred rokom Oscara aj za vizuálne efekty. Vladimíra si filmové štúdiá najímajú ako tzv. compositora. Jeho úlohou je dávať dokopy viacero digitálnych záberov tak, aby bol výsledok čo najvierohodnejší. „Čiže napríklad je nakrútené mesto a treba zmeniť budovy alebo ich doplniť, vložiť explózie, ohne, dym, dať inú oblohu... Niekedy sú herci nakrútení na zelenom či modrom pozadí v štúdiu a potom sa zasadia do konkrétneho záberu. Toto všetko je moja práca,“ vysvetľuje šikovný Slovák.
Jeho scény
V Pirátoch z Karibiku robil zábery, keď loď vystrelila ohňové gule na čln. Vo filme Lincoln slávneho režiséra Stevena Spielberga dával dokopy scénu s davom ľudí a budovou Capitol Dome, ktorá bola z 80 % urobená v počítači. A v Strážcoch galaxie robil zábery s rozkošným medvedíkom čistotným Rocketom, v Gravitácii zase letiacu helmu vo vesmíre. „Toto je len malý príklad záberov, kde sa dá rozoznať, že ide o efekt. Inak si moju prácu ani nevšimnete,“ tvrdí Vladimír, ktorý sa od jednoduchých zámen pozadia či retuše dostal už k naozaj zložitým grafickým úpravám filmov. Tvrdí, že za pár sekundami digitálneho efektu môžu byť aj týždne tvrdej driny. „Efektom môže byť retušovanie znamienka, čo je robota možno na 30 minút, ale bojová scéna bitky robotov, na ktorej sú zainteresované desiatky ľudí, môže pokojne trvať aj pol roka.“
Treba uveriť
Je ťažké spraviť efekt tak, aby vyzeral reálne? „Väčšina záberov je založená na pozorovaní reálneho sveta, či už ide o pohyb zvierat, vesmír alebo fotky, ktoré sa používajú ako referencie rôznych svetelných atmosfér. Veľakrát sa volajú na konzultáciu odborníci,“ vysvetľuje.
Vladova cesta z Handlovej do najlepších filmových štúdií sveta nebola jednoduchá. Na začiatku bola chuť hrať sa s počítačom a skúšať stále niečo nové. „Prvú grafiku som si vyskúšal ešte na starom socialistickom počítači Didaktik Gama s operačnou pamäťou 80 kilobajtov,“ spomína s úsmevom. Prvé grafické veci začal kresliť pred 18 rokmi a neskôr si našiel robotu ako grafik v inzertných novinách. Keď mal okolo dvadsiatky, chcel ísť študovať grafiku do cudziny. Najprv sa učil v Londýne v renomovanom Escape Studio, za polročné štúdium vysolil v prepočte vyše 20 000 eur. Ale oplatilo sa, už ako grafický macher si našiel rýchlo zamestnanie v Prahe a neskôr sa vrátil do Londýna, kde si ho uchmatli veľké štúdiá.
Hoci je jeho práca cenená a aj dobre platená, Vladimír si veľmi nevyskakuje. „Auto nemám žiadne a namiesto na dom som si zobral hypotéku na školu,“ hovorí.
Teraz robí v kanadskom Vancouveri na novom projekte. „V súčasnosti pracujem ako senior compositor v jadre tímu nového filmu z produkcie Disney. Bude tam veľa vody, obrovské vlny, dážď, búrka... Dajte sa prekvapiť,“ dodáva šikovný Slovák, ktorého určite čakajú ďalšie kasové trháky.