Denne sa odborníkom s problémami zdôveruje viac než 200 mladých, najčastejšie vo veku od 11 do 16 rokov. Odbornú pomoc poskytujú približne v 50 prípadoch.
"Ak niekto uvažuje o samovražde, vždy sa ho počas hovoru prioritne snažíme dostať do bezpečia," povedala pre TASR Jana Šimončičová, koordinátorka dištančného poradenstva LDI. Osoba na linke si následne vypočuje problém dieťaťa a snaží sa ho povzbudiť. "Zisťujeme, čo sa deje v jeho živote," vysvetlila.
Dieťa má v tejto fáze viacero problémov, ťažko je ich vyriešiť v jednom hovore. Preto s ním treba komunikovať citlivo a s individuálnym prístupom, tvrdí Šimončičová. Dôležitý je podľa nej pocit dieťaťa, že sa niekto nezľakne jeho pravdy.
Pracovníci linky poskytujú aj osobné poradenstvo, mladých si k sebe v prípade potreby pozvú. Táto služba dopĺňa prácu štátnych poradenských centier a je limitovaná regiónom. S odborníkmi sa okrem telefónu možno spojiť aj cez e-mail alebo chat. Práve cez chat sa tínedžeri o myšlienkach o sebapoškodení zdôveria najčastejšie.
Mladí však volajú na linku najmä pre problémy s priateľmi či vzťahmi v rodine. Trápia ich témy ako láska, škola, intimita a sexualita. "Zvyšujú sa hovory týkajúce sa osobnostných a emocionálnych problémov či gynekologickej oblasti," informovala koordinátorka. Linku si okrem tínedžerov vyhľadajú aj deti z prvého stupňa. Hľadajú spôsoby, ako riešiť medziľudské konflikty.
"Zvyčajne sa v živote dieťaťa pokazí viac vecí naraz. Ono buď rodičov nechce zaťažovať, alebo ich už neúspešne oslovilo. Vzťah medzi rodičom a dieťaťom môže byť aj bez dôvery," vysvetľuje Šimončičová dôvod volaní. Mladí vidia v linke formu bezpečného priestoru, kde ich nikto nesúdi.
Ako funguje Linka detskej istoty?
Linka detskej istoty pri Slovenskom výbore UNICEF funguje anonymne, nepretržite a bezplatne, mladí sa na ňu môžu dovolať cez telefónne číslo 116 111. Jej pracovníci sa špecializujú na problematiku detí a mládeže, zabezpečujú aj osobné poradenstvo v ambulantnom krízovom centre a pôsobia tiež ako akreditovaní rodinní poradcovia. Konzultanti sa pri riešení problémov snažia mladého orientovať na rodinu, pedagógov či zdravotníkov. Ak volajúci súhlasí, odborník kontaktuje inštitúciu, ktorá mu pomôže problém riešiť.