Šesť z desiatich volaní na tiesňovú linku 155 sa vlani neskončilo výjazdom záchranky – neboli potrebné. Oproti roku 2013 sa podiel takýchto volaní mierne zvýšil. Volajúci často nakoniec potrebujú iba konzultáciu či odporúčanie.
Na tiesňovú linku 155 zaznamenali vlani vyše 1,2 mil. volaní, pričom záchranári vyrazili za pacientom 515-tisíc krát. Znamená to, že takmer 760-tisíc hovorov zdravotnícki operátori vyriešili inak - konzultáciou alebo odporúčaním navštíviť všeobecného lekára alebo lekársku pohotovosť. Dôvodom vysokého počtu volaní bez potrebného výjazdu je to, že väčšina ľudí nevie, k akým stavom si volať záchrannú zdravotnú službu.
Je prirodzené, že volajúci pri strachu o zdravie nemusia vždy objektívne zhodnotiť situáciu. "Je však treba vedieť, že zdravotnícki záchranári zasahujú pri udalostiach, pri ktorých došlo k náhlemu ohrozeniu ľudského života a zdravia, tam kde treba poskytnúť neodkladnú, urgentnú zdravotnú starostlivosť. Nechodia ku chronickým stavom či zvýšeným teplotám a nenahrádzajú pohotovosti. V záchrankách totiž sedia odborníci na urgentnú medicínu a nie praktickí lekári," uviedol hovorca operačného strediska záchranárov Boris Chmel.
Okrem volaní spôsobených zlým vyhodnotením situácie sú nezriedkavé aj účelové zneužitia tiesňovej linky. Niektorí ľudia využívajú posádky ako taxíky, keď sa napr. potrebujú dostať do nemocnice. Inokedy zavolajú k banalite, no vedia, čo majú do telefónu povedať, aby im operátor poslal pomoc. V praxi to potom vyzerá tak, že volajúci sa sťažuje na bolesť na hrudníku, no záchranári po príchode na miesto zistia, že si reálne sťažuje napríklad na bolesti palca na nohe. Posádka, ktorá stratila čas takýmto výjazdom pritom mohla byť potrebná pri omnoho závažnejšom stave, keď je naozaj ohrozené zdravie a život človeka. Popri zbytočných či zavádzajúcich telefonátoch záchranári vlani zaznamenali zároveň aj 3500 prípadov, keď na oznámenom mieste udalosti nikto nebol.
Kde volali na linku 155 vlani najčastejšie?
Najviac hovorov na linku 155 bolo opäť na východnom Slovensku.
Rekord drží Košický kraj, kde volalo vyše 200-tisíc ľudí. Len o tisíc hovorov menej bolo v Prešovskom kraji. Najmenej volaní bolo v Trenčianskom kraji so 110-tisíc hovormi.
Priemerný dojazdový čas ambulancie záchranárov na miesto udalosti bol 11 a pol minúty.