Tím Nového Času otestoval stav ciest po zime. Do auta sme si sadli s pohárom plným vody a absolvovali sme tak 5,5-kilometrovú trasu mestom. Výtlky nás neminuli. Vodiči v Košiciach však túto jar hromžia skôr na rôzne dopravné obmedzenia ako na množstvo jám. Tých je podstatne menej ako v minulosti.
Vodiči každý rok po zime čelia nástrahám neupravených komunikácií. Nový Čas sa preto rozhodol urobiť pokus a overiť tohtoročný stav ciest. Na pomoc sme si zobrali figurantku Evku (19), ktorá držala počas jazdy v aute pohár naplnený vodou. Časť z nej sa vyliala pri prechádzaní dvomi výtlkmi, ale Evku voda ošpliechala aj pri križovaní električkovej trate v centre mesta. Na našej trase sme spolu narátali šesť jám.
Výtlky sa v Košiciach priebežne monitorujú a s ich opravami sa tu už začalo. „Opravujú sa náhradnými technológiami použiteľnými v týchto poveternostných podmienkach. Prvoradé sú opravy výtlkov na trasách liniek MHD a hlavných ťahoch,“ informovala hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Doplnila, že koncom marca sa spustí výroba asfaltových obaľovaných zmesí. „V tom čase sa začnú opravovať aj vnútroblokové komunikácie, momentálne prebieha mapovanie výtlkov,“ dodala L. Šnajdárová.
Čo bude s výtlkmi v Košiciach?
- Na opravy ciest je vyčlenených 1,5 milióna € z rozpočtu.
- Opravy už priebežne robia, komplexnejšie úpravy ciest sa začnú koncom marca.
- Prioritou sú hlavné ťahy a trasy liniek MHD.
- Výtlky sa dajú aj nahlásiť.
- Košičania si do svojich mobilných telefónov môžu stiahnuť aplikáciu City Monitor, prostredníctvom ktorej môžu posielať svoje podnety. Nahlasovať výtlky možno aj priamo na radnici.
- Situácia v uliciach Košíc je omnoho lepšia ako vlani.Porovnanie s inými mestami.
Naša trasa
Štart i cieľ boli pri Jumbo centre. Išlo sa cez Mlynský náhon, Rooseveltovu a Pribinovu ulicu, ďalej cez Tajovského a Alžbetinu ulicu na Moyzesovu ulicu. Odtiaľ sa pokračovalo okolo Starej radnice na Komenského ulicu k Národnej banke Slovenska a späť k Jumbo centru.
Banská Bystrica: Na mestskom tankodróme kávu neudržíte
Aj keď nie sú cesty po zime v meste pod Urpínom v horšom stave ako po minulé roky, vodičov na niektorých miestach poriadne potrápia. V centre a širšom okolí sú vozovky relatívne v poriadku. Horšie je to na sídliskách, medzi panelákmi a na tamojších parkoviskách. V našom teste sa o tom presvedčila Kristína (22) z Banskej Bystrice.
Výnimkou nie je ani najväčšie sídlisko Sásová. Na úseku dlhom asi štyri kilometre sme na uliciach Tatranská, Rudohorská, Karpatská, Javornícka a Starohorská napočítali približne 20 väčších výtlkov. Autá na nich poskakujú ako pingpongové loptičky. Kto sa rozhodne, že si počas jazdy vypije nejaký nápoj, nerobí dobre. Presvedčila sa o tom Kristína, ktorá po jazde v cieli ostala poriadne pooblievaná od mliečnej kávy. „Dúfam, že cestári vyrazia do ulíc čo najskôr a výtlky opravia,“ povedala. Vedenie mesta Banská Bystrica plánuje opravovať komunikácie po zime aj tento rok. „Obnova miestnych komunikácií sa začne po schválení rozpočtu. Bude závisieť aj od vhodných poveternostných podmienok. Prvoradá je obnova najfrekventovanejších ciest a hlavných ťahov v meste,“ povedala Zdenka Sekerešová, hovorkyňa mesta. Podľa nej je situácia na cestách porovnateľná s predchádzajúcimi rokmi.
Čo bude s výtlkmi v B. Bystrici?
- Začiatok opravy: po schválení rozpočtu (najbližšie zastupiteľstvo je 24. 3.)
- Priorita: obnova najfrekventovanejších a hlavných ťahov
- Nahlasovanie: infolinky na údržbu komunikácií a poruchy sietí
Naša trasa
Tatranská – Rudohorská – Karpatská - Javornícka – Starohorská
Dĺžka: 4 km
Počet výtlkov: 20
Bratislava: Na cesty sa vyberte bez kávy!
Nový Čas otestoval stav vozoviek v hlavnom meste. Naša figurantka Monika (26) si so sebou na jazdu do auta vzala pohár s kávou. Bratislavské tankodrómy jej ju však vypiť nedovolili. Vytriasli ju tak, že sa na 8,6-kilometrovej trase obliala až 8-krát. Cesta dala zabrať aj kolesám, a to najmä na Bajkalskej ulici. Najlepšie obstála Záhradnícka a Ružinovská ulica. Ako na podnety týkajúce sa poškodených vozoviek reaguje mesto?
Na našej 8,6-kilometrovej trase sme našli až 35 výtlkov. Niektoré boli menšie, najväčšie sme našli na Bajkalskej ulici neďaleko Troch veží, pri konečnej zastávke trolejbusov v Ružovej doline a kúsok od železničnej stanice v Novom Meste. „Na niektorých úsekoch som mala problém kávu udržať. Nadskakovali sme sa ako na trampolíne,“ hovorí figurantka. „Po tom, čo som sa už párkrát obliala, som sa ďalšieho výtlku bála,“ dodáva rozhorčená Monika.
Mesto sa s výtlkmi na cestách snaží bojovať, nemá však dostatok financií, aby mohlo opraviť všetky cesty vo svojej správe. Robí však všetko, čo je v jeho zákonných, finančných a časových možnostiach. „Občania môžu nahlasovať problémy na cestách mailom, telefonicky, mnohé podnety však prichádzajú prostredníctvom projektu Odkaz pre starostu,“ informovala Nový Čas hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Koľko ciest sa tento rok podarí opraviť, závisí od množstva peňazí, ktoré budú na tento účel vyčlenené z mestského rozpočtu. Zatiaľ je mesto v rozpočtovom provizóriu.
Čo bude s výtlkmi v Bratislave?
- mesto vyčlenilo v pripravovanom návrhu rozpočtu na opravy ciest 6,1 milióna €
- opravy môžu prebiehať až po schválení rozpočtu, dovtedy sa riešia len najkritickejšie miesta, začnú sa najskôr koncom marca
- prioritou sú najkritickejšie a najfrekventovanejšie trasy
- Bratislavčania môžu výtlky nahlásiť telefonicky na čísle 02/17 100 alebo mailom na vytlk@bratislava.sk. Nahlasovať výtlky možno aj prostredníctvom projektu Odkaz pre starostu
- situácia v uliciach Bratislavy je kritickejšia ako vlani kvôli úsporným opatreniam
Naša trasa
Naša cesta začala na Prievozskej ulici. Pokračovali sme po Bajkalskej, Trenčianskej a Miletičovej. Z Ružinovskej ulice sme sa dostali na Tomášikovu a odtiaľ na Vajnorskú, z ktorej sme sa vratili späť po Bajkalskej ulici do našej redakcie. Cesta mala celkovo 8,6 kilometra.