Zmluvu s investorom bratislavskej Hlavnej stanice, spoločnosťou Transprojekt, mesto nakoniec nevypovie. Potvrdil to dnes novinárom primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal (nezávislý). Pred minuloročnými komunálnymi voľbami, pred ktorými neustále vyhlasoval, že zmluvu zruší, tak otočil svoj názor na problém. Tvrdí, že jeho taktika a riešenie stanice sa "mení v čase". Od volieb však prešli len štyri mesiace.
Nesrovnal ešte ako mestský poslanec a neskôr aj ako kandidát na primátora opakovane vyhlasoval, že investorovi vypovie zmluvu. Hovoril to ešte aj v čase, keď to vôbec nebolo možné. "Som za to, aby sa zmluva vypovedala. Samozrejme, že každý investor sa bude brániť. No lepší je bolestivý koniec ako bolesť bez konca," uviedol Nesrovnal pre TASR v predvolebnom rozhovore v novembri 2014. Voličom tiež sľuboval, že problém vyrieši tak, aby to bolo právne podchytené.
Otázky o tom, čo by robil, ak by následne investor mesto zažaloval, označil vtedy za špekuláciu. "Ja som viedol medzinárodnú advokátsku kanceláriu, absolvovali sme tisíce sporov o veľké finančné čiastky. Mám predstavu o tom, ako sa riešia spory a ako sa takéto veci vyriešia. Nebudem to dopredu hovoriť na verejnosť a nebudem to dopredu prezrádzať, ale viem, ako sa takéto veci robia," avizoval ďalej pred voľbami Nesrovnal.
Pár mesiacov po voľbách už nová hlava mesta názor zmenila a investora Nesrovnal dnes vyzýva, aby projekt dokončil. Hrozbami výpovede mal vtedy iba chcieť Transprojekt donútiť, aby začal konať, alebo aby povedal, že to nevie. "Ja tu dnes nie som na to, aby som sa súdil," priznal dnes primátor obavy. Teraz chce šéf mesta počkať, kým zmluva sama vyprší. To bude ku koncu roka 2016. "Toto je to riešenie, toto je strategické právne vyhodnotenie," tvrdí s tým, že problém sa už posunul v čase. "Nie sme tri roky pred koncom zmluvy, ale vyše rok a pol," zdôrazňuje. Vypovedať zmluvu však chcel ešte pred voľbami vlani v novembri, čo boli vyše dva roky pred koncom zmluvy.
Investor však posledné roky žiada a čaká, kým mu hlavné mesto schváli dodatok k zmluve. "Dodatok stanoví jasné pravidlá realizácie projektu v jednotlivých jeho fázach. Existujúca zmluva o budúcej kúpnej zmluve nedefinuje spôsob realizácie, konkrétny časový harmonogram výstavby jednotlivých objektov, ani záruku ich postupného preberania zo strany hlavného mesta," vysvetľuje mediálna zástupkyňa investora Mária Adamová.
Mesto podľa Nesrovnala firme poskytne súčinnosť, na otázku dodatku však primátor neodpovedá. Odvoláva sa na to, že naposledy ho neschválilo predchádzajúce zastupiteľstvo koncom októbra minulého roka. Investor v ňom vtedy žiadal i viac času na prestavbu a mestskí poslanci mu mali termín dokončenia posunúť o jeden rok s možnosťou predĺženia o ďalších šesť mesiacov.
Ďalšou nečinnosťou však Nesrovnal situáciu podľa Adamovej nezlepší. "V prípade, ak mesto neposkytne dostatočnú súčinnosť, investor bude donútený využiť všetky právne kroky na ochranu svojich investícií a nebude v žiadnom prípade čakať na to, kým uplynie dohodnutý zmluvný termín," zdôraznila pre TASR Adamová.
Ak zmluva s Transprojektom vyprší, Nesrovnal chce urobiť na obnovu priestoru medzinárodnú súťaž. "Hlásia sa mnohí podnikatelia, slovenskí aj zahraniční, ktorí majú záujem realizovať ten projekt, teda oni si asi vyhodnotili realitu tohto existujúceho zámeru ako slabú," podotkol.
Transprojekt má mestu vybudovať cesty či podzemnú električku a dohodnuté skolaudované objekty odovzdať do konca roka 2016. To hovorí zmluva o budúcej kúpnej zmluve, ktorú podpísal s investorom ešte exprimátor Andrej Ďurkovský. Za to mu potom Bratislava dá do vlastníctva vyše 22.000 štvorcových metrov pozemkov a investor si v lokalite postaví nákupné centrum, ktoré prestavbu stanice zaplatí. Vyvolané investície sú druhá časť kúpnej ceny pozemkov, prvú, 365.000 eur, už firma mestu poslala na účet.