Z doterajšieho počtu 41 spojov bude týždenne jazdiť 25 vlakov. Spoločnosť tak reaguje na cenovú vojnu rozpútanú súkromným dopravcom RegioJet. Ako povedal generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave, nie je možné súperiť s niekým, kto ponúka polovičnú cenu lístka. Súkromný dopravca podľa neho jazdí za dotované ceny, pretože lístok na 100-kilometrovú trasu v IC vlakoch stojí pre bežného cestujúceho o tretinu až polovicu menej ako lístok na rovnako dlhej trase na linke dotovanej štátom, kde je jediným prevádzkovateľom.
Zámerom takéhoto správania, ktoré Gábor označil za ekonomickú samovraždu, má byť zloženie konkurenta, ovládnutie trhu a následné zvýšenie cien. "Neprimerane nízke ceny majú jediný cieľ – prevziať zákazníkov konkurencie. ZSSK sa nemôže správať iracionálne, nemôže sa pustiť do cenovej vojny," zdôraznil.
Napriek inovovaným službám, ktoré môžu využívať zákazníci štátneho dopravcu od polovice decembra minulého roka, firma podľa Gábora stráca cestujúcich. V januári jej IC vlaky využilo oproti plánu o 28 % menej ľudí, vo februári o 25 % a v marci sa pokles znížil na 15 %. "Od začiatku roka máme nabúraný náš biznis plán, a tým pádom potenciálne zväčšenie straty," dodal.
Zmeny v cestovnom poriadku preto nastanú od 15. apríla 2015. "Vypustíme najstratovejšie IC vlaky. Budeme sa špeciálne venovať tým IC vlakom, kde je dopyt, ktoré majú potenciál na to, aby boli plus-mínus nula. Je to pre nás veľmi vážne rozhodnutie, pretože IC vlaky sú dlhodobo vlajkovou loďou tejto firmy, ale nemá zmysel viesť boj, ktorý nemá víťaza," domnieva sa Gábor.
V pracovné dni tak na trase spájajúcej západ s východom Slovenska budú jazdiť dva páry IC vlakov ZSSK namiesto súčasných troch párov. Spoločnosť škrtá spoj, ktorý vyráža z Bratislavy o 13.37 h a ranný vlak s odchodom z Košíc o 5.24 h. Zredukuje sa aj počet víkendových spojov. V sobotu nebudú IC vlaky jazdiť vôbec, ani v nedeľu ráno. Víkendový IC Šarišan z Bratislavy do Humenného a späť zostane zachovaný.
Súkromný RegioJet však obvinenie ZSSK zo začatia cenovej vojny odmieta. Štátne IC vlaky vraj boli dlhodobo stratové ešte pred príchodom jeho vlakov a sám štát si ich okrem toho "vykanibalizoval" bezplatnou prepravou v rýchlikoch.
"Spoločnosť RegioJet cenovú vojnu nezačala, naopak, všetky zľavy a zvýhodnené cestovné ponúka cestujúcim najmä preto, aby cenovo dokázala konkurovať štátnej ZSSK. Štátna spoločnosť navyše uplatňovala v IC vlakoch podnákladové ceny, ktoré s bezplatnou prepravou v rýchlikoch poškodzujú akéhokoľvek prichádzajúceho konkurenta," reagoval PR manažér firmy Tomáš Bořuta.