Ministerstvo vnútra chystá zmenu, ktorá by od roku 2019 úplne zakázala parkovanie na chodníkoch. Opýtali sme sa preto predstaviteľov krajských miest, aká je u nich situácia s parkovaním. Podľa platného Cestného zákona autá môžu stáť na chodníku, pokiaľ nechajú 1,5 metra voľného pre chodcov. Po novom by to však už neplatilo. Vyplýva to z návrhu, ktorý ministerstvo vnútra čoskoro dá na vnútrorezortné pripomienkové konanie. Podľa neho by bol chodník určený len pre chodcov.
1. Koľko áut je denne v meste (orientačne podľa štatistík)?
2. Koľko je k dispozícii parkovacích miest?
3. Aká je aktuálna situácia s parkovaním v meste?
4. Čo hovoríte na návrh zákona, ktorý je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní? Podľa neho sa má úplne zakázať parkovanie na chodníkoch.
5. Ako na to budete reagovať? Budete návrh pripomienkovať?
Košice
Linda Šnajdárová z košickej radnice:
1. 80 000 automobilov.
2. 20 000 parkovacích miest.
3. V meste je nedostatok odstavných plôch. Mestské zastupiteľstvo nedávno schválilo koncepciu parkovania v meste, týka sa rozšírenia centrálnej mestskej zóny a jej spoplatnenia, a zonáciu ďalších lokalít. Mesto by privítalo, keby sa ľudia vrátili do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy. V koncepcii sa ráta aj s výstavbou parkovacích domov, ako aj s rozširovaním parkovacích miest.
4. Situácia s parkovaním je už v súčasnosti kritická a s novelou nie je košický magistrát stotožnený. Prinesie to ešte väčší parkovací kolaps.
5. Zmeny zákonov zvykneme riešiť prostredníctvom Združenia miest a obcí Slovenska.
Prešov
Hovorkyňa mestského úradu Prešov Veronika Kmetóny Gazdová:
1. + 2. Počet áut a parkovacích miest v súčasnosti vyčísliť nevieme, to bude predmetom plánovaného generálneho dopravného plánu - generelu dopravy, ktorého cieľom bude uskutočniť aj smerové dopravné prieskumy na križovatkách či sumarizáciu údajov vo väzbe na parkovacie miesta.
3. Sme postavení pred problém, že sa nám popoludní, podobne ako v iných mestách, zahusťujú parkovacie miesta na sídliskách. Toto musíme riešiť.
4. Návrh zákona vnímame sčasti pozitívne, keďže v tejto súvislosti je vzhľadom na tlak verejnosti potrebné mať regulatív, aj v našom meste prijala MsP v Prešove niekoľko podaní v súvislosti s obmedzovaním prechodu starších obyvateľov, mamičiek s deťmi a podobne. Odvrátená stránka tohto návrhu by bola vnímaná hlavne na sídliskách, čo je problémom všetkých väčších miest.
6. Vítame návrh zákona. Pravdepodobne ho budeme pripomienkovať.
Bratislava
Hovorkyňa súčasného primátora Bratislavy Ivana Skokanová:
1. a 2. Presný počet parkovacích miest, resp. počet áut, ktoré v Bratislave denne parkujú, bude známy v septembri 2015 z výsledkov Územného generelu dopravy (Podľa informácií, ktoré nám poskytol Ľubomír Andrássy, bývalý riaditeľ kancelárie primátora, vlani využívalo parkovacie miesta denne 400 000 Bratislavčanov a 150 000 až 180 000 vodičov, ktorí do hlavného mesta dochádzali.)
3. Bratislave chýba jednotná parkovacia politika, ktorá stroskotala na tom, že boli vylúčené mestské časti v štádiu prípravy a na schválenie im bol predložený materiál, ktorý s nimi nikto nekonzultoval.
4. Akýkoľvek verejný priestor, ktorý je možné vrátiť chodcom, je krok správnym smerom. V prípade Bratislavy sa však musí najskôr vyriešiť aj parkovacia politika tak, aby mali vozidlá vôbec kde parkovať.
5. Adekvátne stanovisko zaujmeme, až keď bude na stole finálny návrh zákona.
Staré Mesto
Nora Gubková z kancelárie starostu:
1. V roku 2002 zaznamenali 40 000 vjazdov a výjazdov denne, dnes je to číslo určite vyššie.
2. Počet parkovacích miest je približne 2 900, ďalších 2 488 miest má v Starom Meste v správe BPS, ďalšie miesta sú v podzemných parkoviskách a garážach.
3. Staré Mesto je špecifické v tom, že tu existuje viac zón: pešia zóna v historickom jadre, zóny v centre s dopravným obmedzením, kde je umožnené parkovať na chodníkoch len na vyznačených miestach - toto by pripravovaný zákon nemal meniť.
4. Návrh zákona môže obmedziť „divoké parkovanie“ na chodníkoch, kde vodiči nedodržiavajú 1,5 m odstup, čím obmedzujú chodcov, najmä matky s kočíkmi a vozičkárov.
5. Reagovať budeme po preštudovaní návrhu.
Petržalka
Michal Kaliňák, riaditeľ komunikačného oddelenia:
1. V súčasnosti je v Petržalke cca 26 000 legálnych parkovacích miest.
2. Podľa niektorých odhadov je denne v Petržalke až 50 000 vozidiel
3. Petržalka má v súčasnosti schválenú parkovaciu politiku, ktorú postupne začína realizovať. Mala by priniesť poriadok a systém v parkovaní, pretože terajšia situácia je dlhodobo neudržateľná.
4. Úplným zabránením parkovania na chodníkoch by mohlo dôjsť k rapídnemu zhoršeniu situácie nielen v Petržalke. Sme presvedčení, že legislatíva nemôže ľuďom ubližovať.
5. Petržalka bude v rámci Združenia miest a obcí Slovenska koordinovať svoje postoje k pripravovanej novele zákona. Súčasný stav nie je vyhovujúci. Hľadáme také riešenia, ktoré budú kompromisom medzi bezpečnosťou a uvoľnením chodníkov pre chodcov na jednej strane, ale aj reálnou situáciou na strane druhej.
Čo na to analytik?
Jozef Drahovský:
Na pripravovaný zákon sa môžeme pozerať z viacerých pohľadov - samotný zákaz parkovať na chodníku však v konečnom dôsledku nič nevyrieši. Už teraz máme obrovský problém s parkovacími miestami. V minulosti sme už takýto zákaz raz mali, časom sa však zrušil. V roku 2009 sa novelou zákona našlo riešenie, ako vyjsť v ústrety chodcom, ale aj vodičom - legislatíva povolila parkovať aj na chodníku, musel však byť zachovaný 150 cm voľný prechod pre chodcov, kočíky, vozičkárov.
Obce už majú teraz možnosť zakázať parkovať na chodníkoch, nepotrebujú na to centrálny zákon. Nie každá samospráva to však využíva. Pritom v zahraničí je zakázané parkovanie na chodníkoch bežným javom. Okrem zákazu však treba riešiť aj parkovacie miesta.