Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
26.03.2015 08:00 | Správy | Domáce správy

Profesionálny dopravný pilot Peter Švec o tragédii lietadla: Posádka stroj nemohla ovládať!

Profesionálny dopravný pilot Peter Švec o tragédii lietadla: Posádka stroj nemohla ovládať!
Airbus nad Alpami klesal rýchlosťou 20 metrov za sekundu, posádka ho zrejme nemala pod kontrolou, možno sa dokonca rozpadol už vo vzduchu.

Aj takéto možnosti dokázal z doteraz známych informácií vyčítať slovenský dopravný pilot Peter Švec. Čo si o tragédii myslí? Prečítajte si rozhovor!

Ako odhadujete priebeh nehody z informácií, ktoré sú zatiaľ k dispozícii?

Evidentné je len to, že posádka po dosiahnutí letovej hladiny prešla postupne do veľkej rýchlosti klesania. Prakticky za pár minút sklesali asi z výšky 11 a pol kilometra do výšky nárazu do terénu niekde okolo 1 500 metrov. To je priemerná rýchlosť klesania asi 20 metrov za sekundu, ktorá mohla byť pred nárazom oveľa vyššia. Je zrejmé, že posádka z nejakých príčin nemohla riadiť lietadlo.

 

Pred niekoľkými mesiacmi mal v Španielsku problémy Airbus 321, ktorého autopilot poslal do strmého klesania, keď dostal mylné údaje od zamrznutých snímačov uhla nábehu. Podobá sa táto havária na incident A321?

Prvotná príčina sa môže ukázať podobná, ale posádka dokáže odpojiť automatiku a reagovať. Každý pilot je na riešenie takého prípadu vycvičený a tu mali dostatočnú rezervu výšky. Veľmi by ma prekvapilo, ak by sa táto príčina potvrdila.

Airbus prudko klesal, posádka nevyslala signál mayday ani nezmenila kurz. Je možné, že došlo k dekompresii, lietadlo začalo strmo klesať a posádka po čase upadla do bezvedomia?

Pre prípad dekompresie každý pilot vykonáva pravidelne výcvik a preskúšanie na letovom simulátore, sám som ho absolvoval len pred pár týždňami. Postup je pre kapitána s desaťročnou praxou v podstate rutinne nacvičený. Posádka najprv chráni seba a do dvoch sekúnd dokáže mať nasadené masky.

Potom chráni lietadlo a cestujúcich. Zlyhanie posádky pri riešení nedeštrukčnej dekompresie by ma veľmi prekvapilo. Ak by nejaké kusy povedzme rozpadávajúceho sa motora zasiahli riadiace prvky lietadla, to by už mohlo posádke zabrániť v možnosti reagovať. Vyšetrovanie určite potvrdí alebo vyvráti takéto hypotézy.

Ako sa dá vysvetliť, že posádka napriek nezvyčajnému priebehu poslednej fázy letu nevyslala mayday ani iný signál?

To, že posádka nemala asi za 8 minút klesania čas na vyslanie núdzového signálu, dokazuje, že situácia na palube musela byť veľmi vážna. Už sa v histórii stalo, že posádka, ktorá mala istotu, že neprežije, ešte pred dopadom vysielala svoje pozorovania. Vyšetrovatelia už majú hlasový záznamník, prvotné informácie budú určite publikované aj vtedy, ak by dokázali získať len časť záznamu komunikácie v kabíne pilotov.

Airbusy sa oveľa viac spoliehajú na elektroniku ako boeingy. Mohla elektronika zradiť pilotov?

Vylúčené to nie je. Lietadlo malo vynovené niektoré zásadné prvky počítačových systémov automatizácie letu. Tieto sú viacnásobne zálohované, ale vyšetrovatelia budú určite veľmi podrobne a dôkladne skúmať tak všetky záznamy o postupoch pri inštalácii nových systémov, ako aj interakciu pilotov a automatizácie. Osobne si myslím, že filozofia dizajnu firmy Airbus zašla v automatizácii priďaleko, ale na druhej strane musím byť objektívny a uznať, že v praxi sú ich lietadlá tak ako boeingy veľmi bezpečné.

Na fotografiách nevidno veľké trosky, lietadlo sa doslova roztrieštilo na milióny kúskov. O čom táto okolnosť svedčí?

Mohlo by ísť o jeden zo znakov, že sa lietadlo rozpadlo už vo vzduchu ešte pred dopadom alebo že dopadlo extrémne vysokou rýchlosťou blízko kolmici k zemi. Príčinou pritom nemusí byť výbuch. Ak bolo lietadlo neriaditeľné a v klesaní postupne naberalo rýchlosť až na blízku rýchlosti zvuku, tak časti lietadla sa mohli odtŕhať už vo vzduchu a po dopade dezintegrácia pokračovala. Tento faktor vyšetrovatelia určite dokážu vyhodnotiť z deformačných charakteristík trosiek lietadla.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Príslušník izraelských bezpečnostných síl skúma škody na dome zasiahnutého raketou vystrelenou z Libanonu v meste Majd al-Krum.
Hizballáh podnikol raketový útok na Izrael: Jedna z rakiet mala symbolický význam
Muža vyhlásili za mŕtveho a zobrali ho na darovanie orgánov, cestou na operačnú sálu sa prebral.
Muža vyhlásili za mŕtveho: Pri operácii na darovanie orgánov sa PREBUDIL! Desivé, ako skončil
Americký prezident Joe Biden
Biden o napätí na Blízkom východe: Viem, kedy to príde! Izrael chystá niečo veľké
Zmiznutie Larsa zostáva záhadou aj po 10 rokoch...
Foto
Najväčšia ZÁHADA zmiznutia turistu: Po TOMTO ho už nikdy nevideli! Znepokojivé posledné VIDEO
Juraj Slafkovský sa zranil na tréningu Montrealu
Foto
Šokujúca správa zo zámoria: Juraj Slafkovský sa zranil! Sezóna v ohrození?
Ruský prezident Vladimir Putin
Putin dostal pozvánku na summit G20, má to ale háčik: Bude mať odvahu prísť?
Ruský prezident Vladimir Putin.
Putin vyhlásil, že Spojené štáty by sa mali zamyslieť nad svojou politikou: Sankcie poškodzujú americký dolár
Nemecká ministerka zahraničných vecí Annalena Baerbocková
Nemecká ministerka na plné ústa o zmene klímy: Je najvyšší čas! Už sa nedá čakať
Minister zdravotníctva SR Kamil Šaško.
Poslanec PS Dvořák: Nový minister zdravotníctva Šaško začína šéfovanie rezortu vydieraním lekárov
Ilustračné foto.
Ruský vojak prešiel osem hodín s ODREZANOU rukou! Trpká PRAVDA o osudoch ľudí na fronte
Foto
Bývalý hráč Realu zažil životný šok: Vytetoval si meno dietaťa, no o pár dní to oľutoval
Polícia pre drogovú trestnú činnosť obvinila 32-ročného Banskobystričana.
Foto
S drogami sa netreba zahrávať: Banskobystričan skončil v putách! FOTO z domovej prehliadky